امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, شهریور 10ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 480 بار

مصاحبه ای کوتاه با استاد گرانسنگ و هواشناس جناب آقای دکتر سید مجید میررکنی

درششمین مصاحبه غیر حضوری به سراغ استاد دانشمند و هواشناس جناب آقای دکتر میرکنی دانشیارگروه فیزیک – هواشناسی دانشگاه یزد رفتیم و سوالاتی را طرح کردیم و استاد معزز بنا به مشغله فراوانی که داشتند پاسخهای بسیار کوتاهی را ارایه فرمودند که عینا تقدیم حضورتان می گردد

استاد میر رکنی عزیز، برایتان بهترینها را آرزومندیم و توفیقات علمی روزافزونتان را از درگاه احدیت مسالت می نماییم

۱- به عنوان یک هواشناس ایرانی ،آیا از جایگاه فعلی دانش شیرین هواشناسی در کشور راضی هستید؟جایگاه این رشته را نسبت به سایر رشته های دانشگاهی چگونه ارزیابی می نمایید؟

در حال حاضر با توجه به حضور هواشناسان برجسته ایرانی که در سطح جهانی مطرح هستند هواشناسی در ایران در جایگاه مناسبی قرار دارد از آنجا که امکانات و تجهیزات در پژوهش های هواشناختی نقش اساسی دارد امید است با توسعه امکانات و تجهیزات بتوانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم

۲- چشم انداز اینده علمی و شغلی این رشته را چگونه می بینید؟

از یکسو با توجه به گسترش رشته هواشناسی در دانشگاه های کشور و نیاز مراکز پژوهشی و از سوی دیگر نیاز به مطالعات هواشناختی در پژوهش های محیطی, آینده شغلی دانش آموختگان این رشته تضمین شده است.

۳-همانطور که مستحضرید دانش اقلیم شناسی و هواشناسی بسیار بهم نزدیکند منتها در ایران یکی در دانشکده فیزیک ودیگری در دانشکده علوم انسانی جای گرفته است آیا در دانشگاههای خارج کشور هم این دو رشته کاملا از هم تفکیک شده و در دانشکده های مختلف واقع شده اند؟ا نحوه تعامل و ارتباط بین این دو رشته درخارج از کشور به چه صورت است؟ و کدام یک از قدر و منزلت بالاتری برخوردار است؟

چون جو یک سامانه پیوسته است بنابراین ترسیم مرزهای مشخص و جدایی دو رشته هواشناسی و اقلیم شناسی در بسیاری از موارد می تواند گمراه کننده باشد
برهم کنش بین پدیده ها با مقیاس های زمانی و مکانی متفاوت نشانگر در هم آمیختگی این دو رشته است به طور کلی انجام پژوهش های علمی مستلزم تشکیل کار گروه است که در این راستا همکاری هواشناسان و اقلیم شناسان سبب افزایش بازدهی هر چه بیشتر خواهد شد
درک و شناخت سازوکارهای حاکم بر سامانه های اقلیمی و هواشناختی مستلزم آشنایی با علوم پایه شامل ریاضیِ, فیزیک. شیمی و … است بنابراین ضروری است دانشجویان هواشناسی و اقلیم شناسی در حد نیاز دروس علوم پایه را فراگیرند.

۴- به نظر شما دادن عنوان مهندسی به رشته هواشناسی و یا اقلیم شناسی صحیح است؟ چرا؟

هواشناسی و اقلیم شناسی قرابت بیشتری با علوم پایه دارند هر چند که در بخش عملیاتی نیاز به علوم مهندسی است بنابراین بنظر میرسد الحاق مهندسی به این دو رشته ضروری نیست.

۵-جدیدترین زمینه های تحقیقاتی هواشناسی در کشور کدامند؟ چند مورد را به صورت مصداقی بیان نمایید؟

تا آنجا که بنده اطلاع دارم روش های نوین پیرایش وضع هوا در کشور بسیار مورد توجه است به علاوه ایجاد هسته دینامیکی برای ایجاد مدل اقلیمی بومی هم در دست اقدام است.

۶– بعضی از اقلیم شناسان معتقدند که هواشناسان از توان تحلیل فضایی و جغرافیایی خروجیهای نرم افزاری برخوردار نیستند و بالعکس هواشناسان معتقدند که اقلیم شناسان با اصول و مبانی پایه ای هواشناسی یعنی آمار و ریاضی و فیزیک و …آشنایی ندارند و لذا نمی توانند درک صحیحی از سامانه اقلیمی داشته باشند دیدگاه شما در این رابطه به چه صورت است؟وچگونه می توان در این خصوص ایجاد یک زبان مشترک ودرک متقابل نمود؟

بنده اقلیم شناسان را نه تنها رقیب بلکه مکمل هواشناسی می دانم. شاید یکی از ستم هایی که به ایشان شده است این است که این علم زیر مجموعه علوم انسانی است طبیعتا ضعف هایی در تحلیل های فضایی از سوی هواشناسان وجود دارد و از طرفی اقلیم شناسان نیز در تحلیلهای فیزیکی و دینامیکی دچار ضعف هایی هستند  منتها هرد گروه در حال افزایش مهارتهای علمی و ابزاری مورد نیاز خود جهت برطرف نمودن این نقاط ضعف هستند و الحمدلله پیشرفتهای قابل توجهی نیز وجود داشته است ولی همانطور که پیشتر گفته شد تشکیل کارگروه و همکاریهای علمی مشترک راهکار مناسب برای دستیابی به نتایج معتبر وتفاهم و همدلی است. برای همه عزیزان هواشناس و اقلیم شناس آرزوی توفیق و سلامتی دارم

موفق باشید



مطالب مرتبط

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۳:۴۲

سلام
از زحمات شما سپاس گذارم
خیلیییی عالیییی
در پناه حق








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد