امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, شهریور 10ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 417 بار

دریافت نظرات و پیشنهادات جهت ارائه به کمیسیونهای تخصصی کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیایی

همانگونه که مخاطبین محترم مستحضرند چهارمین گردهمایی و نشست کمیسونهای تخصصی کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیایی با محورهای زیر و به میزبانی دانشگاه تبریز در مورخه ۱۸ شهریورماه سال جاری برگزار می گردد بدین منظور طی ارتباطی که با استاد ارجمند و گرانسنگ  پروفسور سعید جهانبخش و سرکار خانم اندریانی مسوول ارجمند و بزرگوار دبیرخانه برقرار نمودیم مقرر شد پیشنهادات و نظرات بزرگواران و مخاطبین محترم از طریق خبرنامه انجمن ایرانی اقلیم شناسی و وبسایت جامع هوا و اقلیم جمع آوری و جهت طرح در کمیسیونهای تخصصی به دبیرخانه نشست ارسال گردد لذا خواهشمندم سروران معزز محبت فرموده نظرات خود را در قسمت نظرات ارسال فرمایند تا سریعا جمع بندی و ارسال گردد.

لیست کمیته ها

برنامه

 

علی الظاهر بحث تلفیق گرایشها نیز جز محورهای نشست می باشد که خوبست دوستان نظرات خود را در این زمینه نیز ارسال نمایند لطفا از بیان گلایه یا پیشنهادات کلی و غیر کاربردی که طبیعتا نمی تواند قابل طرح باشد خودداری فرموده و واقعا نظرات کاربردی و راهگشای خود را جهت غنی تر شدن این نشست مطرح نمایید ،باشد که تاثیرگذار باشد ان شاالله
از سرکار خانم اندریانی مسوول محترم دبیرخانه نشست به خاطر همکاری صمیمانه و اطلاع رسانی به موقع کمال تقدیر و تشکر را دارم

 



مطالب مرتبط

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۴:۱۲

با سلام و احترام جناب دکتر فاطمی از پیگیری های جنابعالی در این زمینه و فراهم آوردن این امکان کمال تشکر را دارم.پیشنهادات کلی اینجانب با توجه به اهداف نشست و همچنین وسع خود تقدیم حضور می گردد انشاا.. که مورد بحث و پیگیری قرار گیرد.
۱- انسجام، همدلی، همکاری و تعاون بین گروه های مختلف جغرافیایی به ویژه گروه های اقلیم شناسی در دانشگاه مختلف کشور و همچنین بین اساتید و دانشجویان و برداشتن دید رقابتی و گاهاً تخریبی و برداشتن دید خود را برتر و همه چیز دان دانستن. هرچند بنده معتقدم رقابت درست و بجا باعث تشویق و پیشرفت خواهد شد ولی نه به سبک حال حاضر بین گروه های مختلف.
۲- مشارکت دانشگاه ها و گروه ها مختلف جغرافیایی در طرح های کلان کشوری و مطالبه گری حق و حقوق این رشته و نشان دادن توانایی خود در میان رشته های دیگر که به اصلاح پا تو کفش جغرافیا کرده اند و بسیاری ار طرح های جفرافیایی و اقلیم شناسی را از آن خود نموده اند.
۳- گنجاندن دروس آمار و ریاضیات مرتبط، کامپیوتر و برنامه نویسی، زبان انگلیسی از مقطع کارشناسی و ادامه آن در مقاطع بالاتر و به مرور تا به سطح پیشرفته در مقطع دکتری برسد. هرچند که سال ای اخیر تلاش هایی صورت گرفته است ولی به دلایل مختلف همچون نبود کتب و برنامه ریزی های صحیح و اساتید توانا و دانشجویان مستعد نتیجه معکوس و دلزدگی و بی انگیزیگی را بر داشته است.
۴- ایجاد تعصب رشته ای و اعتماد به رشته و علم خود در بین اساتید و دانشجویان، بسیاری از اساتید و دانشجویان رشته های دیگر را بیشتر از خود قبول دارند و حتی جغرافیدانان در راس کار بیشتر به سراغ جذب و ارایه طرح ها به دانشجویان رشته های دیگر می شوند. مقداری تعصب (نه تعصب بی جا) بین جغرافیدانان بنظر بد نباشد و راهکار نجات جغرافیا را جذب رشته های دیگر در مقاطع بالاتر بخصوص دکتری نبینند این مسئله به شدت در چندسال اخیر باعث تخریب و رکود این علم شده است.
۴- تاسیس و راه اندازی موسسات و شرکت های مختلف که در زمینه های جغرافیایی فعالیت کنند و در طرح هان کلان کشوری مشارکت و شرکت نمایند.
۵- تاسیس و راه اندازی نظام کارشناسی جغرافیایی که پیشنهاد خود جنابعالی هم بوده است.
۶- تغییر رویکرد و فعال کردان انجمن های علمی و جغرافیایی در دانشگاه ها و نظارت بر فعالیت و ارایه گزارش از فعالیت ها و کارهای انجام شده در طول سال در وب سایت مربوطه نه صرفاً وجود اسم انجمن و جمع شدن عده ای دانشجو بدون هیچگونه فعالیتی
۷- ایجاد کارگاه ها و برنامه های آموزشی مربوطه جهت آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مباحث روز و نرم افزارهای مختلف رشته خود
۸- گنجاندن دروس عملی و کارهای میدانی که این امر می تواند باعث تقویت یادگیری و شکوفایی توانایی ها و استعدادها دانشجویان شود.
۹- برگزاری اردوهای علمی و بازدید های میدانی مختلف از پدید های مختلف جغرافیایی و اقلیمی و ایجاد انگیزه و نشاط در دانشجویان.
۱۰- ایجاد قطب های مطالعاتی مختلف در نقاط مختلف کشور و تخصص گرایی گروه ها مشروط بر ارتباط و مشارکت با یکدیگر
در پایان با توجه مبحث آخر در زمینه تلفیق و ادغام گرایش ها بنده معتقدم که باید بیشتر به سمت تخصص گرایی در گرایش های مختلف برویم بیشتر گرایش های موجود به ویژه در اقلیم شناسی بین شش تا هشت واحد با یکدیگر تفاوت دارند و بسیاری از این دروس نیز فاقد منبع و اساتید متخصص در این زمینه است و یکی از دلایل عدم موفیقت آن نیز همین است در کشوری مانند ایالات متحده با بیش از هشتاد گرایش شاهد موفقیت های چشمگیری در این زمینه بوده ایم و همانند ما به هر دری نمی زنند و در آخر هم معلوم نیست چی یاد گرفتیم.
با سپاس و عرض پوزش که مطالبم طولانی شد مباحث بسیار دیگری نیز وجود دارد که بشتر از این از وقت و حوصله دوستان خارج خواهد شد.

نویسنده : مهران فاطمی Romania
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۴۲

با سلام و ادب جناب آقای دکتر حسینی عزیز
مطالب بسیار ارزشمند و مهمی را مطرح نمودید که امیدوارم مورد توجه جدی این کمیته قرار بگیرد ان شالله
بنده تماما منتقل خواهم نمود
شادمان باشید

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۱۳

با سلام
امیدوارم چنین جلساتی بتواند پاسخگوی این بی رحمی ها نسبت به بازار شغلی
جغرافیا باشد
امیدوارم!!!!!!!!!!!
در پناه حق

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, شهریور ۱۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۳:۰۶

با سلام
از استاد ارجمندم دکتر حسینی سپاس گذارم
جناب دکتر فاطمی:
اگر از بعد بازار کار هم بررسی کنید کارشناسان جغرافیا چیز زیادی برای گفتن ندارند(توجه داشته باشید که لیسانس و فوق لیسانس مورد بحث است )
و این امر به دلایل زیر است:
۱-بی علاقگی پس از درک و فهمیدن عدم وجود بازار کار در اقلیم شناسی (در مشاغل دولتی مشاغل خصوصی هم که اصلا و جود ندارد)و به نوعی منفعل بودن برخی اساتید(تنها اساتید عضو هیت علمی هستند و خداوند را سپاس می گویند)

۲-دروس جغرافیا در این سالها به گونه ای هستند که خود اساتید هم از سر و تهشان می گذرند و یا موارد مورد علاقه ی خود را تحمیل می کنند(عدم وجود کتب مرجع و پایه )

۳-جغرافیا جزو زیر گروه علوم اجتماعی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

۴-عدم آشنایی دانشجویان با نرم افزارهای تخصصی و در صورت معرفی شدن نرم افزارها:عدم آشنایی کامل و یا حتی در حد یک کارشناس

۵-اکثر دانشجویان از قدرت ریاضیات و آمار و فیزیک کمی برخوردارند (و مقصر این دانشجویان نیستند بلکه تا کنون کسی مشوقشان به این امر نبوده یعنی در طول دبیرستان لازم نمی دیدند)
۶-عدم تناسب کثرت کارشناسان به بازار کار(مجازی)
۷- از بین بردن جوانی و وقت جوانان با دروسی که هیچ آینده ای ندارند(جغرافیای فرهنگی-سیاسی )که لازم یک دانشجوی جغرافیای طبیعی نیست و می توان دروس مفید دیگری را جایگذین کرد
۸- دروس تخصصی در هر رشته ای حداقل ۳ واحد هستند در جغرافیا دروس بی سرانجام _حجیم_متعدد_و در نهایت همگی(چه تخصصی و چه پایه) ۲ واحد هستند
۹-عدم توجه به تعداد ورودی ها طوریکه جمعیت کلاسها از حد نرمال فزونی می یابد
در آخر چرا اینقدر بی تفاوت !!!!بازار کار نیست هر ساله حجم عظیمی از دانشگاه فارق می شوند!!!!!کاش جایی را برای وجدان می گذاشتیم
در پناه حق۰

نویسنده : احمد چمبری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, اسفند ۲۳ام, ۱۳۹۹
ساعت : ۱۴:۳۸

به نظر این حقیر بازگشت آب به سفره های آب زیر زمینی با انجام موارد زیر ۱-لغو دستور العمل سهمیه بندی وکنتور وبرداشت فصلی از سفره های آب زیر زمینی ۲-ایجاد طرحهای جدی آبخیز داری و آبخوان داری ۳- تزریق آب از منابع آبی مانند دریاها وخلیج به سفره های آب زیر مینی توسط کانالهای خاکی ۴- حذف آبیاری تحت فشار ۵-حذف سیستم فاضلاب شهری و… در ظی چند سال آب و هواو پوشش گیاهی کشور را تغییر خواهد داد انشاالله








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد