امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, شهریور 4ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 353 بار

تاکید بان کی مون بر تسریع روند مذاکرات درباره تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، بان کی مون که با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، درباره اتخاذ تدابیری که از افزایش گرمای زمین به میزان بیش از دو درجه سانتیگراد جلوگیری شود، محتاطانه اظهار خوشبینی کرد.
وی گفت: کنفرانس پاریس مرحله نهایی به شمار می رود چرا که سران کشورها متعهد شده اند در جریان آن به یک توافق بلندپروازانه درباره تغییرات آب و هوایی دست پیدا کنند. ما نباید زمان را از دست بدهیم چرا که گرم شدن زمین سریع تر از آنچه که تصورش را داشته باشیم، اتفاق خواهد افتاد.

بر اساس گزارش گروهی از دانشمندان، فعالیت انسانی اصلی ترین عامل گرمایش زمین است.
احتمال تاثیر فعالیت های صنعتی و به ویژه تولید گسترده گازهای گلخانه ای، در گزارش های پیشین این گروه در سال های ۲۰۰۷ و۲۰۰۱ به ترتیب ۹۰ و ۶۰ درصد عنوان شده بود.
گزارش این گروه کارشناسی همچنین هشدار می دهد که روند افزایش دمای زمین که از ابتدای قرن بیستم میلادی شروع شده، برای دوره ای طولانی ادامه می یابد، اگرچه طی پانزده سال اخیر روند گرمایش کره خاکی بر اثر عوامل طبیعی کند شده است.
بنا به این گزارش، در صورت تداوم روند کنونی، در پایان قرن بیست و یکم، دمای هوای کره زمین میان سه دهم تا نزدیک به۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته و سطح دریاها بین ۲۶ تا ۲۸ سانتی متر بالا خواهد آمد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد