امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 31ام, 1394 | پرینت مطلب |عباسعلی داداشی رودباری| بازديد: 707 بار

شاخص طیفی پوشش گیاهی اصلاحی-خاک:بهبود پایداری به اثرات خاک و اتمسفر

مطالعه پوشش گیاهی اعم از جنگلها، مراتع، مزارع و باغات به طور مستقیم در مطالعه هواشناسی ماهواره ای قرار نمی  گیرند، ولی با توجه به ارتباط متقابل میزان رشد پوشش گیاهی با عناصر آب و هوایی، مطالعه آنها می تواند از طرفی در تبیین شرایط آب و هوایی مفید باشد و از طرف دیگر تشریح نقش عناصر آب و هوایی در رویش آنها بیان گردد. در کل کیفیت پوشش گیاهی پاسخی به تغییرات آب و هوا مانند افزایش یا کاهش بارش، دما و مقدار تابش آفتاب است.گیاهان پاسخ سریعی به تغییرات آب و هوا دارند، همچنین تغییرات در فنولوژی و تولید گیاه، شواهدی هستند که نشان دهنده میزان سبزینگی پوشش های گیاهی اند. لذا تحلیل پوشش گیاهی و تشخیص تغییرات الگوهای پوشش گیاهی کلید ارزیابی و نظارت بر منابع طبیعی است(۱).

بر این اساس شاخص حاضر می تواند در مطالعات آب هواشناسی شهری، کشاورزی، ماهواره ای و مخاطرات آب و هوایی و تمامی رشته های مرتبط با علوم زمین و مدیرت منابع انسانی مفید باشد .

شاخص طیفی پوشش گیاهی اصلاحی-خاک:بهبود پایداری به اثرات خاک و اتمسفر(SAVI) که سر واژه های Soil Adjusted Vegetation Index می باشد، این شاخص اولین بار توسط Huete  در سال ۱۹۸۸ ارائه گردید(۲). از اهداف این شاخص به حداقل رساندن اثرات خاک در پس زمینه بر روی سیگنال های گیاهی بوسیله ترکیب کردن فاکتور تنظیم کننده خاک (L) با مخرج معادله NDVI می باشد(۳). از دیگر دلایل استفاده از این شاخص اینست که خطوط همپوش گیاهی (Isovegetation) موازی نیستند و اینکه بطور کامل یک نقطه را پوشش نمی دهند. شاخص پوشش گیاهی با انعکاس خاک(SAVI)، یک شاخص عالی برای محیط های با پوشش کم می باشد. که از رابطه زیر قابل محاسبه است.

SAVIعامل (L) تابعی از پوشش گیاهی است و تعیین آن به دانش قبلی از میزان پوشش گیاهی بستگی دارد. عامل (L) معیاری برای کاهش اثرات خصوصیات طیفی خاک روی بازتاب های طیفی تاج پوشش است(۲). برای مقادیر متوسط پوشش گیاهی مقدار L در حدود ۰٫۵ درنظر گرفته می شود.

منابع

۱-فرج زاده، منوچهر؛ کریمی، نعمت الله(۱۳۹۲)، مبانی هواشناسی ماهواره ای، انتشارات سمت، ۲۲۴ص.

۲- علی پناه، سید کاظم(۱۳۹۰)، اصول سنجش از دور نوین و تفسیر تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، ۷۸۲ص.

۳- رحمانی، ناصح؛ شاهدی، کاکا؛ میریعقوب زاده، میر حسین(۱۳۹۰)، ارزیابی شاخص های پوشش گیاهی مورد استفاده در سنجش از دور (مطالعه موردی: حوضه هریسک)،همایش ژئوماتیک۱۳۹۰٫

بارگیری فیلم آموزشی



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: عباسعلی داداشی رودباری