امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, مرداد 18ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 917 بار

دغدغه های جغرافیایی

چند روز پیش زمان ثبت نام و همچنین جداول رشته ها و مواد امتحانی آزمون دکتری سال ۹۵ از طرف سازمان سنجش منتشر شد با نگاهی گذرا و دیدن اولین رشته معرفی شده یعنی علوم جغرافیایی و رشته هایی که می توانند در آن شرکت کنند سوالات زیادی به ذهن ها می رسد. اساتید، دانشجویان و بازدیدکنندگان محترم وب سایت نظرات خود را در این زمینه بیان بفرمایید.

۱- من موندم تمامی رشته هایی که به پیوست نیز آورده شده است همه جغرافیا می دانند و می توانند از پس این رشته بر بیایند رشته هایی مانند حقوق، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، فیزیک، عمران و نقشه برداری، محیط زیست، منابع طبیعی، علوم کشاورزی، آبخیزداری و غیره البته در استعداد دانشجویان این رشته ها و اینکه همه می توانند جغرافیدان باشند شکی نیست.

۲- جالب اینجاست بسیاری از جغرافیدانان و فارغ التحصیلان این رشته، خود را همه فن حریف می دانیم و در بیشتر رشته ها و علوم دیگر حرف ها برای گفتن داریم در حالی که فارغ التحصیلان این رشته به غیر از یکی دو رشته آن هم نوشته شده رشته های مرتبط (شهرسازی و محیط زیست) نمی توانند حتی در این رشته هایی که ذکر شد شرکت کنند و یا حداقل در جلو رشته آن ها، اسمی از جغرافیا دیده نمی شود بر عکس رشته ی ما.

۳- با ورود دانشجویان ذکر شده به جغرافیا، آیا رشته ما پیشرفت خواهد کرد یا وضعیت بدتر خواهد شد و در آینده بازار کار (بدون بازار) و وضعیت دانشجویانی که از پایه جغرافیا خوانده اند چه خواهد شد.

۴- در آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم نامی از جغرافیا دیده نشد آیا جغرافیا هم در نظام آموزشی جایگاه خود را از دست داده است و یا نیازی نیست.

 

با سپاس



مطالب مرتبط

نویسنده : پژوهشگر Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مرداد ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۲۸

به نظرم شما می خواهید علم را محدود به خویش نگهدارید!!!!
واقعا از این اظهار نظر علمی شما!! متاسف شدم..
همین جمله کافی است که انیشتین خود کودن مدرسه خویش بود!!! و سواد آکادمیک در رشته فیزیک نداشت! اگر به حرف شما می بود قطعا فیزیک دانان تا اکنون نیز کشفیات او را دست نمی یافتند که هنوز هم نیافته اند!
یا ادیسون به قول معلم خویش انسانی کور ذهن بود که حق آمدن به مدرسه را نداشت!!! که اگر آن مادر فهمیده و تعالی نگر نبود او هرگز ادیسون نبود!
همین محدود نگری شما به حوزه علم مشکل شماست..چه اشکالی دارد هر کسی که در حوزه ای از علم توانایی و علاقه دارد وارد شود؟؟؟ صرفا او را با مدرک گرایی داوری کردن کار درستی است؟؟
در راه علم بی پروا و صبور باشید و از بخل علمی بپرهیزید.یا حق

نویسنده : سید اسعد حسینی Spain
تاریخ : دوشنبه, مرداد ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۵۴

با سلام و احترام
مباحث مطرح شده با سوالات بنده ارتباطی ندارد و بخلی خوشبختانه نه در ورود سایر رشته ها به جغرافیا و نه در توانایی سایر رشته ها وجود ندارد همچنان که در سایر کامنت ها هم اشاره شد که خوشحال هم خواهیم وقتی باعث ترقی شود و بازار کار متناسب با آن به وجود آید. این علم آنچنان کهن و پربار است که جایی برای بخل ورزیدن باقی نگذاشته است و سرآمد و سرمنشاء بسیاری از علوم است. بحث بر سر نتیجه ورود سایر رشته ها به این حوزه و جالب عدم امکان ورود کسی که جغرافیا خوانده است به همان رشته ها است حال شما بفرمایید کدامیک محدودیت محسوب خواهد شد.
با تشکر

نویسنده : محمد Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مرداد ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۳۴

با سلام
به نظر من بهترین راهکار اینه که رشته ای به نام جغرافیا حذف شود و گرایش های آن به رشته های دیگر داده شود به طور مثال اقلیم شناسی گرایشی از فیزیک جو باشد ، ژئومورفولوژی گرایشی از زمین شناسی باشد جغرافیای شهری و روستایی گرایشی از عمران و شهر سازی باشد جغرافیای سیاسی گرایشی از حقوق باشدو….
یک راه دیگرش این است که دانشجویان جغرافیا از رشته های ذکر شده از نظر علمی قویتر باشند و به اصطلاح حرفی برای گفتن داشته باشن که در این صورت نیز باید از رشته های ریاضی و تجربی دانشجو جذب شود.

نویسنده : سید اسعد حسینی Spain
تاریخ : دوشنبه, مرداد ۱۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۶:۰۱

با سلام و احترام
بنظر راه دوم منتهی با تلاش بیشتر بهتر باشد.بخاطر دارم دوره ای که کنکور سراسری شرکت کردیم در دفترچه انتخاب رشته در ارتباط با رشته جغرافیای طبیعی نوشته شده بود بهتر است دانشجویانی که وارد این رشته می شوند از رشته های ریاضی و تجربی باشند.
با تشکر از ارایه نظراتتون

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, مرداد ۲۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۳:۳۱

با عرض سلام و احترام
یه اصل راجع به بازار کار علوم پایه(ریاضی-فیزیک و…) و خاصتا علومی مانند تاریخ -فلسفه-جفرافیا-الهیات و…این است که اگر کسی می خواهد از مدرکش پول در بیارد راهی ندارد جز اینکه تا دکتری بخواند و ووووووووووووو جذب هیت علمی شود همین و بس
اگر هم می خاهید به پول برسید
خوب با مدرک دیپلم برید دانشگاه کارودانش و کارگر کارخانه بشید
یا برید موسسات فنی حرفه ای و مغازه بزنید
اگه از همین حالا هم سوپر مارکتی بزنید ۵ سال دیگه ….
حتما که نباید برید درس بخونید یعنی همه می خاییم تا دکتری بخونیم
مگه مملکت چقدر استاد جغرافیا می خواهد
التماس دعا
در پناه حق

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, مرداد ۲۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۵:۱۸

با سلام و تشکر مجدد از ارایه نظراتتون جناب شجاعی

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, مرداد ۲۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۱:۵۶

با سلام و سپاس جناب آقای دکتر حسینی
ضمن تشکر از مطلب ارزشمند ،بجا و به موقع جنابعالی،حقیقتا بنا نداشتم چیزی بنویسم و مطرح نمایم منتها درخواست و تاکید شما ،باعث شد بنا به وظیفه اخلاقی نکاتی تقدیم حضور نمایم:
نکته اول: از ماست که بر ماست قبل از اشاره انگشت اتهام به سوی جامعه باید انگشت را به سوی خود جامعه جغرافیایی نشانه رفت و در وقوع این ماجرا هم اساتید و هم دانشجویان سهیمند البته سهم هر کدام متفاوت است اساتید از کیسه اعتبار بزرگان گذشته جغرافیا خوردند و کنج عافیت را با حقوق بالای شش میلیون تومان ،امنیت بالای شغلی ، ساحل دنج مقاله نویسی و طرح پزوهشی و … را اختیار نمودند و دانشجویانی چون من نیز با کم کاری و بی همتی،رخوت دانشجویی و عدم مطالبه گری و دوراندیشی تا بخود آمدیم دیدیم که فارغ التحصیلیم و هنوز اول راه با هزار مشکلات اشتغال و ازدواج و مسکن و … قرار گرفته ایم
۲- بارها داد زدیم که جامعه جغرافیایی تشکل جغرافیایی با حضور دغدغه مندان وقت گذار و پیگیر می خواهد که سهم جغرافیا را از بازار علم ،آموزش ،پژوهش و اعتبار و جایگاه و هویت بستاند و دانش اموخته خود را بر صدر نشاند و قدر دهد نه اینکه چند نفر که خود ابوالمشاغلند در راس قرار گیرند و هیچ اقدامی ننمایند و اب از اب تکان نخورد که نمونه واضح ان را در خبرنامه انجمن اقلیم شناسی می بینید که این همه استاد جغرافیا حتی حاضر به اشتراک کوچکترین مطالب علمی نیز نیستند و وقتی که به انها اعتراض نماییم میگویند که وقت سر خوارندن ندارند و مشغول مقاله نویسی و … هستند که این خود قصه پر غصه دیگری است
نکته سوم: بنده پیشنهاد می کنم فارغ التحصیلان دغدغه مند ،با سواد به لحاظ علمی و عملی با راه اندازی تخصصی ترین مجموعه علمی،آموزشی و پژوهشی در قالب تعاونی و یا شرکت سهامی خاص با همکاری اساتید و دانشگاههای همراه و پیگیری جدی سهم خود را از این بخش بستانیم فقط یک قلم مبلغ یک و نیم میلیارد تومان امسال برای شناسایی کانونهای گرد و غباری ایران اختصاص یافته است و یا میلیلردها تومان جهت تدوین طرح جامع خطرپذیری سیل و خشکسالی و زلزله لحاظ گردیده است این کار سختی دارد گرفتاری دارد پیگیری جدی نیاز دارد منتها ارزشمند است و پس از چند سال نام این شرکت تخصصی به یک برند علمی تمام عیار مبدل خواهد شد که دهها متخصص و فارغ التحصیل جغرافیا می تواند با اقدامات ارزنده خود را مطرح نماید و علاوه بر اشتغال به ارتقای شکلی و محتوایی دانش جغرافیا بپردازد
نکته چهارم: راه اندازی شرکت های دانش بنیان و ارایه محصولات قابل نیاز جامعه از دل دانش جغرافیا و اقلیم،به عنوان مثال طرحهایی برای اقتصادی کردن بیابانهای ایران یا تولید محصولاتی چون مدلهای پیش بینی اقلیمی بومی ایران،یا بانک اطلاعات داده شبکه ای مانند cdc.noaa با در حد میان مقیاس و ریز مقیاس و دهها طرح دیگر که مجال ان نیست
نکته پنجم:راه اندازی نظام کارشناسی جغرافیا و صدور پروانه فعالیت برای ارایه کارشناسیهای مرتبط با جغرافیا و امایش سرزمین،که این مهم پیگیری می طلبد
نکته ششم: به چالش کشیدن کمیته برنامه ریزی درسی جغرافیا و گنجاندن واحدهای کار آفرینی عملی و کارورزی جدی برای دانشجویان جغرافیا و افزایش وتامین اعتبار بازدیدهای میدانی و اردوهای علمی دانشجویی که اینقدر دانشجوی فارغ التحصیل چشم و گوش بسته نباشد مانند من
نکته هفتم: استفاده از ظرفیتهای افراد تصمیم ساز و تصمیم گیر که خود فارغ التحصیل رشته جغرافیا بوده اند مثلا وزیر محترم کشور،مثلا شهردار تهران،مثلا صفوی مشاور عالی رهبری در امور نظامی و ….
نکته هشتم : فعال شدن ظرفیت انجمن های علمی دانشجویی جغرافیا،گنجاندن المپیاد دانشجویی جغرافیا در لیست المپیادهای دانشجویی،شناساندن ظرفیتهای جغرافیا به جامعه از طریق تبلیغات و رسانه
دیگر نمی دانم چه بگویم منتها میدانم ناله امروز جامعه جغرافیایی ناله بی هنری خودش است نه بی هنری دانش وزین جغرافیا!!!
عذرخواهی از بابت تصدیعی که کردم

نویسنده : سید اسعد حسینی Finland
تاریخ : پنجشنبه, مرداد ۲۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۵۹

با سلام و احترام دوست گرانقدر جناب دکتر فاطمی
از ارایه نکات به جا و قابل تامل و قابل توجه جامعه جغرافیایی شما بسیار سپاسگزارم مسایل بسیار مهمی را بیان فرمودید که واقعاً جا داشت بیان کنید و به همین خاطر از همه دوستان و بازدیدکنندگان خواستم در این بحث شرکت کنند و به دور از اغراق نکته ای باقی نگذاشتید و بنده نیز همانند جمله آخر شما دیگر نمی دانم چه بگویم…
با سپاس فراوان

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, مرداد ۲۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۲:۲۲

با عرض سلام و احترام
خذمت استاد محترم آقای دکتر فاطمی
نظرات شما بسیار درست و بجا هستند
اما اقلیم شناسان و جغرافی دانان
دیپلم ی علوم انسانی اند خیلی هاشون توی مباحث ریاضی درجا می زنن
مباحث ساده ی آمار و ریاضی رو درک نمی کنن
اگر دانشجویان ریاضی و تجربی تو این رشته بودن هزار برابر الان پیشرفت می کرد
اگه دستم می رسید اقلیم شناسی رو مهندسی می کردم و از دست رشته ی
کهن جغرافیا بیرون می کشیدم
مثل مهندسی نقشه برداری-مهندسی سنجش از دور-مهندسی توسعه ی روستاو…
تو عصر حاضر باید هر چیزی رو تو مباحث ریاضی و مهندسی بررسی کرد
وقتی مهندسی توسعه روستا هست کی میاد به جغرافیای روستایی اهمیت بده تازه اطلاعات و براورد های درست تری رو ارایه می دهد
دوستان لازم که بدونین چرا همیشه می گن تاریخ و جغرافیا هر دتاشون رو یکی می دونن!!!!
کسی تا حالا پرسیده که چرا تو کنکور سراسری تاریخ و جغرافیا با هم بودن و روی هم جغرافیا ۱۵ تا تست داشت ۴ تا کتاب جغرافیا تو دبیرستان خوندیم فقط ۱۵تا تست؟؟؟؟؟
روانشناسی ۱ کتاب داشت و از اون ۲۵ تا تست اومد
جامعه شناسی هم ۳ جلد بود اما ۲۵ تا تست داشت
یعنی جغرافیا اینقدر هم اهمیت نداره که از تاریخ جداش کنن ۱۵ تا تستم که همش مثل آب خوردنه از سر جغرافیا زیاده
التماس دعا
در پناه حق








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی