امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 17ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 2,662 بار

بررسی تاثیر دو شاخص PDOوAMO بر دمای جهان و ایران

زمانیکه دوشاخص AMO,PDO درفازمثبت قرار دارند.(۱)

زمانیکه شاخص AMO مثبت و شاخصPDO منفی است.(۲)

زمانیکه شاخص AMO منفی و شاخص PDO مثبت است.(۳)

زمانیکه دوشاخص AMO,PDO در فاز منفی قرار دارند.

با توجه به تصویرشماره ۱, بجز نیمه شرقی ایالت متحده و کانادا و بخش غربی اروپا و شمالغربی امریکا غالب مناطق جهان از دمای بیشتر از نرمال برخوردار بوده است. همانطوریکه که قابل ملاحظه است ایران هم دارای دمای بیشتر از نرمال است. در چنین وضعیتی دو شاخص AMO,PDO در فاز گرم قرار دارند. با توجه به پست قبلی اشاره شد زمانی که این دو شاخص در فاز گرم هستند روند دمای جهانی هم رو به افزایش است. لذا در این تصویر هم بخوبی این وضعیت دیده می شود. البته در این تصویر با توجه به شرایط دمایی سطح آبهای اقیانوس آرام النینو هم حاکم است.

با توجه به تصویر شماره۲, کما کان شاخص AMO درفاز مثبت است اما شاخص PDO در فاز منفی قرار گرفته است و دمای سطح آبهای اقیانوس آرام هم برعکس تصویر یک شده که اشاره به حاکمیت لانینا دارد. در این وضعیت از شدت گرما در گستره جهانی کاسته شده است و برروی ایران دما نیز کمتر از نرمال است و اتفاق جالب دیگری که دیده می شود این است که شرایط دمایی برروی امریکا و اروپا بر عکس تصویر شماره ۱ شده است.

با توجه به تصویر شماره ۳,شاخص AMO در فاز منفی و شاخص PDOدر فاز مثبت قرار دارد و تغییر چندانی شرایط دمایی برروی اقیانوس آرام استوایی دیده نمی شود . در این وضعیت هم شرایط دمایی حاکم در تصویر ۱ که دو شاخص در فاز مثبت بودند بر گستره جهانی دیده نمی شود. برروی ایران مجددا شاهد تقویت دمای بیشتر از نرمال همزمان با مثبت شدن شاخص PDO هستیم اما نه به شدت تصویر شماره یک که هردو در فاز مثبت بودن. جالب این است که با این شرایط بجز جنوبشرق ایالت متحده غالب مناطق کانادا و امریکا دارای دمای بیشتر از نرمال است.

با توجه به تصویر شماره ۴, شاخص AMO, PDO هر دو در فاز منفی قرار دارند. بخوبی قابل ملاحظه است که اکثر مناطق جهان بجز روسیه و سیبری و شرق کانادا از دمای کمتر از نرمال برخوردار شده است. استقرار هر کدام از دو شاخص مذکور در فاز منفی بنفع حفظ یخهای مناطق قطب است اما وقتی این دو شاخص تواما در فاز منفی قرار می گیرند بواسطه کاهش دمای محسوس تر اثرات بیشتری در جلوگیری از ذوب یخهای مناطق قطبی دیده می شود. با توجه به این تصویر که منفی شدن دو شاخص را در پی دارد کمتر از نرمال شدن دمای ایران نیز بخوبی قابل مشاهده است.

نتیجه:

۱- علارغم اینکه هر دور شاخص مذکور بر دمای ایران تاثیر گذارند. ولی با مقایسه تصاویر بالا ,بخوبی اثرات شاخص PDO را بر دمای ایران نسبت به AMO بیشتر است.

۲- تصاویر بالا, اثرات فازهای PDO به ترتیب فاز گرم باعث تقویت النینو و فاز سرد باعث تقویت لانینا می شوند تاکید می کنند.

۳- در زمان النینو و مثبت بودن دو شاخص مذکور غالب مناطق جهان از دمای بیشتر از نرمال برخوردار می گردد.

۴- در زمان لانینو و منفی بودن دو شاخص مذکور غالب مناطق جهان از دمای کمتر از نرمال برخور دار می شوند.

۵- در سایر موارد و فازهای غیر همنام شرایط دمایی جهان تعدیل می شود.

چشم انداز آینده دمای جهان و ایران :

با توجه به رخداد النیو یا فاز گرم انسو و مثبت بودن دو شاخص PDO,AMO با توجه به نتایج فوق باید رخداد دماهای بیشتر نرمال در سطح جهان و ایران را شاهد باشیم.

منبع: وبلاگ رحمن پرنو


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد