- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

مخازن ۱۶۰ سد نصف شد

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ۱۲ استان کشور در تنش شدید آبی قرار دارند، گفت: مخازن ۱۶۰ سد بزرگ مخزنی کشور نصف شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رضا راعی‌عزآبادی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز ۲۶.۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده است، گفت: در حالی‌ که در همین تاریخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ میلیارد مترمکعب ورودی سدهای کشور بوده است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب اظهارداشت: نزدیک به ۱۶۰ سد مخزنی عمده در کشور داریم که وظایف تامین آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت کشور را به عهده دارند که هم‌اکنون نیمی از ظرفیت مخازن این سدها خالی است.
راعی عزآبادی ادامه داد: ۴ استان وضعیت مناسبی از نظر منابع آب ندارند و در گروه استان‌های کم‌آب قرار می‌گیرند که این استان‌ها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است.
وی با بیان اینکه یکی از کارهای دفتر مطالعاتی منابع آب کشور تحقیق و مطالعه وضعیت بارش در استان‌های مختلف است، بیان داشت: ۵ استان از ابتدای سال آبی تا امروز بیشترین بارش را داشته‌اند که شامل استان گیلان با یک هزار و ۶۸ میلیمتر، مازندران ۶۰۶ میلیمتر، چهارمحال و بختیاری ۶۶۸ میلیمتر، لرستان ۴۷۲ میلیمتر و کهگیلویه و بویراحمد ۴۱۹ میلیمتر از این نعمت خداوندی برخوردار بوده‌اند.
وی اضافه کرد: استان‌هایی که کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بارندگی شده شامل، استان‌های خراسان جنوبی با ۹۸ میلیمتر، هرمزگان با ۷۰ میلیمتر، سمنان با ۹۴ میلیمتر، ‌سیستان و بلوچستان با ۷۶ میلیمتر و استان یزد با ۹۶ میلیمتر است و ۵ استانی هستند که کمترین میزان بارندگی را داشته‌اند و این به‌ خاطر طبیعت منطقه است، زیرا بیشتر این استان‌ها در ایران مرکزی و جنوب کشور یا در ناحیه کویری هستند.
این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان این مطلب که از بین ۳۱ استان کشور، ‌۱۲ استان نسبت به سال گذشته افزایش بارندگی داشته‌اند و ۱۹ استان با کاهش بارندگی روبرو بودند، گفت: مردم و مسئولان بدانند افزایش نسبی بارندگی در این ۱۲ استان به این معنی نیست که وضعیت آب این مناطق خوب است و هر طور که بخواهیم می‌توانیم مصرف کنیم، بلکه باید با نگاه قناعت که یکی از خصوصیات خوب ما ایرانیان است، نسبت به مصرف آب در شرب و بهداشت و صنعت و کشاورزی استفاده کنیم تا ماه باقیمانده تابستان را به‌خوبی سپری کنیم و دچار مشکل و بحران نشویم.
راعی عزآبادی با بیان اینکه در راستای توسعه پایدار، آب و منابع ارزشمند کشورمان که زیرساخت اصلی کشور هستند، بیان داشت: آب و منابع آن را باید هم برای رفاه امروز و هم برای پایداری صنایع کشاورزی و شرب و بهداشت برای نسل آینده این کشور نگه داریم.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور با اشاره به اینکه در پایش استان ‌ها از نظر منابع آبی شش استاندارد وجود دارد که شامل استان‌های تر، ‌ مرطوب، قابل تحمل، تنش آبی، استان‌های با تنش شدید آبی و استان‌های کم‌آب می‌شوند افزود: با توجه به کم بودن بارش‌هایی که امسال و سال گذشته داشتیم، هیچکدام از استان‌های ما در شاخص تر و مرطوب و قابل تحمل قرار نمی‌گیرند.
وی از ۴ استان که از نظر منابع آب وضعیت مناسبی ندارند و در گروه استان‌های کم‌آب قرار می‌گیرند یاد کرد و افزود: این استان‌ها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است. این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: ۱۲ استان نیز با تنش شدید آبی روبرو هستند که در این خصوص می‌توان به استان‌های یزد، ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و همدان اشاره کرد.
راعی عزآبادی گفت: ۱۵ استان بقیه جزو استان‌هایی هستند که در تنش آبی قرار دارند. این مقام مسئول در وزارت نیرو دسته‌بندی استان‌ها را بر اساس پارامترهایی دانست که از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب در نظر گرفته شده ادامه داد: این پارامترها عبارتند از وضعیت ذخایر منابع آبی زیرزمینی، وضعیت ذخایر سدها در حال حاضر، وضعیت میزان بارندگی کشور، وضعیت میزان تبخیر، وضعیت جریان آب‌های سطحی و وضعیت منابع و مصارف که از همه مهم تر وضعیت مصرف است که با کمک اطلاعاتی که روزانه و ماهیانه در اختیار داریم، استان‌ها را در این شش دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور، تعداد سدهای مخزنی کشور را حدود ۱۶۰ سد اعلام و اضافه کرد: وظایف تامین آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت کشور به عهده این سدها است دارند که ۵۲ درصد میانگین مخازن آنها خالی است و حدود ۱۳درصد نیز ورودی این سدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری تا به امروز ۲۶.۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده، در حالی‌ که در همین تاریخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ میلیارد مترمکعب ورودی سدهای ما بوده و خروجی از سدهای نیز امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو در ادامه ظرفیت سدهای عنوان شده در صورت پُر بودن را برابر ۴۹.۱ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: تا به امروز ۲۳.۷۵ میلیارد مترمکعب مخازن سدها پُرشده در حالی‌ که در سال گذشته ۲۵.۵ میلیارد مترمکعب این سدها پُر بوده، در نتیجه ظرفیت کل سدها در سال گذشته ۷ درصد بیشتر از امسال بوده و این مسئله ایجاب می‌کند مصرف بهینه را مدنظر داشته باشیم.
راعی عزآبادی با اشاره به بارندگی‌های هفته گذشته گفت: هر چند که شدت بارش زیاد و مدت آن کم بود ولی در مجموع روی جریان‌های سطحی کشور اثر گذاشت و ما شاهد سیلاب‌هایی در استان‌های، کردستان، تهران، کرج و شمال کشور بودیم که امیدواریم افزایش جریان‌های رودخانه‌ای در شمال کشور موجب افزایش حجم مخازن سدها شود.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور از مردم درخواست کرد با توجه به اینکه امسال با کاهش ورودی سدها مواجه بودیم و درخروجی آب از سدها نیز با کاهش روبرو بودیم، باید به همین میزان صرفه‌جویی کنند تا تعادل و بالانس سدها دست کم نسبت به سال گذشته حفظ شود و بتوانیم از تابستان گذر کنیم.
وی، آب و طبیعتی را که آب بر روی آن حرکت می‌کند به عنوان یک نعمت الهی یاد کرد که اگر با آنها درست برخورد نکنیم جواب ناخوشایندی را از سوی طبیعت دریافت خواهیم کرد.
راعی عزآبادی گفت: وقتی اعلام می‌شود حریم رودخانه‌ها را حفظ کنید و در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز نکنید به‌ خاطر این است که مسیر رودخانه و آب را باز نگه داریم تا در صورت بروز حادثه شاهد مصائب نگران کننده و غم بار نباشیم.

منبع : WWW.FARARU.COM