امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, تیر 29ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 344 بار

‌آخرین جزئیات خسارت سیل در کردستان

طی روزهای شنبه و یک شنبه هفته جاری در استان کردستان شاهد بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر شهرستان‌های استان بودیم که در نوع خود در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: بارش باران شدید و بی‌سابقه روزهای شنبه و یک شنبه هفته جاری در شهرستان‌های سقز و دیواندره باعث وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در شهرستان های مذکور شد که طی آن منازل مسکونی، مغازه‌ها و خودروهای زیادی دچار خسارت و زیان شدند.

این سیل‌ که بیشترین خسارت را متوجه شهرهای سقز و دیواندره کرد تا حدودی باعث غافلگیر شدن مردم این مناطق شد که خوشبختانه با توجه با توجه به اطلاع رسانی‌های قبلی اداره هواشناسی استان کردستان شاهد تلفات جانی در این راستا نبودیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان کردستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌، منطقه کردستان، اظهار کرد: تاکنون میزان خسارات وارده برآورد نشده است، اما شهرهای سقز و دیواندره در این حادثه بیشترین خسارت را دیدند.

داوود کمانگر با اشاره به اینکه شدت این بارندگی‌ها طی دهه های اخیر بی سابقه بوده است، عنوان کرد: قبل از وقوع سیل از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی لازم صورت گرفته بود و مردم و دستگاه‌های امدادرسان آمادگی مقابله با سیل را داشتند.

وی تصریح کرد: سیلی که روز شنبه(۲۷ تیرماه) در شهرستان سقز رخ داد، بیشترین آسیب را متوجه مغازه‌ها، منازل مسکونی و خودروها کرد که خوشبختانه تلفات جانی در بر نداشت.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان کردستان همچنین در ارتباط با وقوع سیل در شهر دیواندره نیز اظهار کرد: سیل دیواندره در حد فاصل منطقه حسین آباد و باقر آباد بیشترین شدت را داشت که در مقطعی از زمان، باعث مسدود شدن مسیر سنندج _ دیواندره شد.

وی ادامه داد: پس از ۳ ساعت تلاش این مسیر بازگشایی شد که متاسفانه به دلیل ترافیکی که پس از آن ایجاد شد تردد در این مسیر با مقداری با اختلال مواجه شد.

کمانگر خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که مردم در چنین شرایطی با دستگاه‌های امدادسان همکاری لازم را داشته و به اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌های اداره هواشناسی توجه کنند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم صدور اخطاریه هواشناسی استان کردستان در هفته گذشته مبنی بر پیش بینی وقوع سیل در استان کردستان، جلسه‌ای در ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع این سیل برگزار نشد تا میزان خسارت‌های وارده به حداقل ممکن کاهش یابد، عنوان کرد: نیازی به برگزاری چنین جلسه‌ای نبود زیرا دستگاه‌های امدادرسان و خود مردم آمادگی مقابله با چنین پدیده‌ای را داشتند و قبلا اطلاع رسانی لازم صورت گرفته بود.

هنوز از میزان خسارت‌های وارده اطلاع دقیقی در دست نیست

همچنین فرماندار ویژه شهرستان سقز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ اظهار کرد: هنوز از میزان خسارت‌های وارده اطلاع دقیقی در دست نیست، اما بازار سنتی سقز، محلات و تاسیسات زیربنایی این شهر دچار آسیب‌های جدی شدند.

علی اکبر ورمقانی خاطرنشان کرد: سیل شهر سقز در پی ۲۵ دقیقه بارش شدید باران رخ داد که پس از آن تاکنون پاکسازی معابر و محلات سطح شهر صورت گرفته است.

همچنین فرماندار شهر دیواندره نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سیل روز گذشته شهر دیواندره در مدت زمان ۲۵ دقیقه بارش شدید باران رخ داد که پس از آن در مسیر سنندج به دیواندره به مدت چهار ساعت تردد و عبور و مرور با مشکل مواجه شد.

بهرام فاتحی افزود: خوشبختانه در این حادثه تلفات انسانی نداشتیم، اما محصولات کشاورزی و برخی از تاسیسات شهری ‌آسیب دیدند.

وی عنوان کرد: متاسفانه در بخش مرکزی دیواندره حدود ۲ الی ۳ روستا خسارت ۹۰ درصدی دیدند و ۱۰ الی ۱۲ خانه نیز آبگرفتگی داشتند.

فرماندار دیواندره ادامه داد: خسارت اصلی سیل دیواندره به چند روستای حومه شهر دیواندره وارد شده که در پی آن محصولات کشاورزی، گندم و تره بار زیادی از این روستاها دچار زیان جدی شدند.

وی تصریح کرد: همچنین به دلیل وزش باد به ۱۰ الی ۱۲ روستای بخش کرفتو نیز خسارت ۵ الی ۱۰ درصدی وارد شد.

فاتحی با بیان اینکه در سیل روز گذشته تاسیسات شهری آسیب جزیی اما محصولات کشاورزی آسیب جدی دیدند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان دیواندره آخرین منطقه‌ای است که محصولات کشاورزی آن برداشت می‌شود، تاخیر در برداشت محصولاتی همچون گندم دلیل افزایش این خسارت‌هاست.

وی یادآور شد: عملیات پاکسازی مناطق سیل زده صورت گرفته است و دستگاه‌های امدادی و راهداری مشغول تمیز کردن معابر هستند.

همچنین در تماسی که با فرماندار شهر بانه داشتیم وضعیت موجود این شهر را نیز مورد بررسی قرار دادیم که راشد عزیری عنوان کرد: میزان بارندگی روز شنبه شهرستان بانه حدود ۱۰ میلی متر بود که به صورت جزیی به محصولات کشاورزی آسیب وارد شده و خوشبختانه شاهد وقوع سیل در این شهرستان نبودیم.

لزوم توجه مسئولان به اخطاریه‌های اداره هواشناسی کردستان

در ادامه این گزارش مدیرکل هواشناسی استان کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ اظهار کرد: سیل‌های چند روز گذشته در شهرهای استان به دلیل بارش ناگهانی باران در کمترین زمان، با بیشترین شدت و حجم و نبود امکان جذب آن در خاک، به وقوع پیوست.

طالب حیدری میزان بارندگی شهر سقز را ۲۹٫۷ و دیواندره را ۱۷ میلی متر عنوان و خاطرنشان کرد: این گونه بارش‌ها که عمدتاً در تابستان رخ می‌دهند، غافلگیرکننده است و بیشتر در ساعت‌های انتهایی روز اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اداره‌کل هواشناسی کردستان هفته‌ی گذشته نسبت به وقوع بارش‌های سیل‌آسا در استان هشدار لازم را داده بود، از همین‌رو مردم آمادگی مقابله با سیل را داشتند و خوشبختانه با وجود سیل فوق‌العاده زیان‌بار روز گذشته شهرستان سقز و دیواندره، تلفات جانی نداشتیم.

مدیرکل هواشناسی کردستان با انتقاد از عملکرد ضعیف ستاد مدیریت بحران استان، یادآور شد: انتظار می‌رفت اخطاریه‌ این اداره در خصوص وقوع سیل که روز چهارشنبه(۲۴ تیرماه) صادر شد توسط ستاد مدیریت بحران استان کردستان و دیگر مسئولان استانی جدی گرفته می‌شد و قبل از وقوع این سیل‌ها جلساتی برگزار و تدابیر لازم اندیشیده می‌شد تا زیان‌های کنونی به حداقل ممکن کاهش می‌یافت، اما متأسفانه این‌گونه عمل نشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه از بعدازظهر امروز، دوشنبه از شدت بارندگی‌ها در سطح استان کاسته و شاهد رشد ابر، رعد و برق و رگبار پراکنده خواهیم بود، خاطرنشان کرد: طی این هفته و تا روز پنج‌شنبه شاهد ادامه بارندگی‌ها در استان خواهیم بود و احتمال وقوع دوباره سیل نیز وجود دارد.

امدادرسانی به بیش از ۴۰۰۰ آسیب دیده در کردستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان کردستان نیز در گفت‌و گو با ایسنا‌ از امدادرسانی به چهار هزار و ۱۰۰ نفر آسیب دیده در پی وقوع سیل و بارش‌های چند روز گذشته در کردستان خبر داد.

حسن خدابنده‌لو افزود: در پی بارش سنگین باران در استان کردستان و وقوع سیل، آبگرفتگی معابر و محورهای مواصلاتی در شهرستان‌های سقز و دیواندره، نجاتگران جمعیت هلال احمر استان کردستان به بیش از ۱۰۰۰ خانوار گرفتار در این حادثه، خدمات امداد و نجات ارائه دادند.

وی عنوان کرد: در مجموع ۱۰ تیم تخصصی امداد و نجات جاده و سیلاب در شهرستان سقز و ۱۰ تیم تخصصی امداد و نجات در جاده و سیلاب نیز در شهرستان دیواندره طی چند روز گذشته به محل حوادث اعزام شدند.

خدابنده لو بیان کرد: در شهرستان سقز هشت نقطه حادثه دیده شهر شناسایی شده که نجاتگران جمعیت شهرستان در نقاط مذکور خدمات قابل توجهی شامل تخلیه آب از منازل و مغازه‌ها، نجات از رودخانه، مداوای سرپایی، انتقال مصدوم به مرکز درمانی و … را ارائه دادند‌.

خداینده‌لو همچنین در خصوص شهرستان دیواندره نیز اظهار کرد: کانون حادثه شهرستان دیواندره روز گذشته در محور مواصلاتی باقر آباد – حسین آباد دچار آبگرفتگی شدید شده بود که طی آن ۴۰۰۰ نفر گرفتار شده بودند؛ عملیات نجات و رهاسازی آنها با کمک عوامل امدادی سازمان‌های امدادرسان بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید‌.

وی ضمن اشاره به اسکان ۲۰۰ نفر از حادثه دیدگان و در راه ماندگان شهرستان دیواندره، تصریح کرد: بیش از ۲۰ خودروی جمعیت هلال احمر استان (امدادی و غیرامدادی ) در این حوادث حضور فعال داشتند و مقادیر قابل توجهی از آب معدنی و اغذیه خشک نیز میان حادثه دیدگان توزیع شد.

‌با توجه به اینکه امسال استان کردستان از لحاظ بلایای طبیعی همچون وقوع سیل، گرد و غبار و آتش سوزی سال پر حادثه‌ای را تاکنون سپری کرده است، آنچه لازم است هماهنگی بیشتر مسئولان و دستگاه‌های زیر ربط در مقابله با حوادثی این چنینی است تا شاهد کمترین تلفات و زیان‌های احتمالی باشیم.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی