امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, تیر 12ام, 1394 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 511 بار

سرنوشت سد گتوند در هاله‌ای از ابهام!

سد گتوند

سد گتوند

درحالی که طبق گفته معاون وزیر نیرو قرار بود طبق تصمیم دولت، جلسه تعیین تکلیف سد گتوند هفته گذشته با حضور نمایندگانی از وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار و تصمیم‌نهایی ابلاغ شود، با گذشت یک هفته شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری این طرح از این موضوع اعلام بی‌خبری می‌کند!

به گزارش خبرنگار ایسنا، هفته گذشته، معاون وزیر نیرو در امور آب از برگزاری جلسه‌ای خبر داد که قرار بود تکلیف پروژه گتوند که این روزها با انتقادات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند را روشن و تصمیم نهایی درباره این سد را اتخاذ کند؛ جلسه ای که مسئولان شرکت آب‌نیرو می‌گویند در آن حضور نداشته‌اند و نتایجش هم هنوز به آن‌ها ابلاغ نشده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به این‌که اختلاف نظر زیادی درباره این سد وجود دارد تا جایی که برخی افراد معتقدند که فعالیت این سد باید متوقف شود، گفته بود: باتوجه به اختلاف نظرها درباره راهکار مواجه شدن با مساله گتوند، قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نهادی بی‌طرف تکلیف این پروژه را مشخص کند و نظر مجموعه دولت بر این بود که بار دیگر مطالعات درباره این سد از سوی دانشگاه تهران صورت پذیرد و امروز (دوشنبه اول تیرماه) نیز جلسه‌ نهایی آن در سازمان مدیریت کشور برگزار شود و تصمیم نهایی ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر نیرو راه‌حل این وزارتخانه را برای رفع معضل سد گتوند، از بین بردن آب شور داخل مخزن از طریق تخلیه این آب دانسته بود.

بر خلاف تاکید وزیر نیرو مبنی بر روشن شدن هرچه سریع‌تر وضعیت سد گتوند، پس از گذشت یک هفته دست‌اندرکاران شرکت مجری این سد از نتیجه تصمیم نهایی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و همچنان وضعیت این سد در هاله‌ای از ابهام وجود دارد.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. سد گتوندعلیا آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلند ترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.

حاشیه‌های ریز و درشت گتوند که از وجود گنبد نمکی و سازند گچساران در منطقه آبگیری این سد و در نتیجه احتمال شورشدن آب کارون شروع شده بود، بعدها با بدهی بالای پروژه و تعطیلی فعالیت‌های اجرایی و حتی تعویق چندباره وعده‌های مختلف درباره پروژه ادامه پیدا کرد، مدتی نیز آواره‌شدن چندهزار روستایی و زیرآب رفتن ده‌ها روستا با آبیگری گتوند در کانون توجهات قرار داشت. در نهایت این سد باوجود همه حاشیه‌های ریز و درشت خود به بهره‌برداری رسید اما این به معنی پایان حاشیه‌ها در این پروژه بزرگ نبود.

در ماه‌های اخیر انتقادها از تاثیر گتوند بر کیفیت آب کارون شدت گرفته بود و برخی منتقدان خواستار تخریب این سد شده‌بودند که در نهایت دولت تصمیم به تعیین تکلیف این پروژه از سوی نهادی بی‌طرف گرفت اما نتایج این جلسات هنوز به کارفرمای اجرای این طرح ابلاغ نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)


برچسب‌ها:, ,







avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان