امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, تیر 7ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 434 بار

پانزده درصد از ریزگردهای دنیا در ایران تولید می‌شود

مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: ۱۵ درصد از ریزگردهای دنیا در ایران تولید می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر راضیه لک با بیان این‌که کویر و تالاب‌های خشک شده از عوامل بروز این پدیده در کشور است، افزود: خوزستان، سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، جازموریان، دریاچه‌های خشک شده کشور مثل هامون، هلمند و بختگان، عامل اصلی بروز ریزگردها در کشور هستند.

به گفته وی عراق، سوریه و اردن نیز از دیگر منشاءهای ریزگرد در ایران محسوب می‌شوند.

مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: افزایش سدسازی، تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های کشاورزی و پرداخت نشدن حق‌آبه تالاب‌ها باعث شده است همه استان‌ها در بروز پدیده ریزگرد در کشور موثر باشند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران با همکاری سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه بلژیک، مطالعه درباره بروز پدیده ریزگرد در تالاب شادگان و با همکاری دانشمندان و اکیپ‌های زمین‌شناسی کشورهای آلمان و هند مطالعه روی دریاچه گهر و جازموریان برای بررسی پدیده ریزگرد را آغاز کرده است.

به گفته وی، مالچ‌پاشی تنها راهکار مهار ریزگردها نیست، بلکه اگر حق‌آبه آبراه‌ها داده شود؛ بخش اعظمی از علل بروز پدیده ریزگرد رفع می‌شود.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی