امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, خرداد 6ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 470 بار

اطلس اقلیم شناسی دمای اقیانوس های جهان

اطلس اقلیم‌شناسی دمای اقیانوس های جهان در مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تهیه شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مهندس فرناز غیاثی مجری این طرح در این باره گفت: مطالعه نقش اقیانوس‌ها بعنوان بخشی از سیستم اقلیم زمین در انجام تحقیقات صیادی، مدیریت منابع دریایی به محققان علوم دریایی و مدیران سازمانهای دریایی در رسیدن به ماموریتشان در مشاهدات زیست محیطی دریایی کمک می کند. بنابراین در این راستا اطلس اقلیم شناسی دمای اقیانوس های جهان تهیه و تدوین گردید.

مهندس غیاثی هدف اصلی تولید این اطلس را ایجاد و توسعه اطلس کلیماتولوژی (اقلیم شناسی) دمای اقیانوس های جهانی برای کاربران عنوان کرد و گفت در تهیه این اطلس از پایگاه داده اقیانوسی جهانی نسخه ۲۰۱۳ (مرکز داده ملی اقیانوسی آمریکا) استفاده شده است که شامل متغیرهای دما، شوری، اکسیژن، فسفات، نیترات و سیلیکات در عمق های استاندارد می باشد.

وی همچنین اضافه کرد که در تهیه این اطلس، از متغیر دما با قدرت تفکیک ۲۵/۰، در بازه زمانی ۱۹۵۵-۲۰۱۲، به صورت میانگین سالیانه و فصلی در عمق های استاندارد ۰ ، ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۵۰، ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۳۰۰۰، ۴۵۰۰ و ۵۵۰۰ و میانگین ماهانه در عمق های استاندارد ۰ ، ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۵۰، ۱۰۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ استفاده شده است.

رییس مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی تصریح کرد که برای ورود داده ها، رسم نقشه‌ها و نمودارها، نرم افزار ODV بکار گرفته شده است. از این نرم افزار در تحلیل و نمایش گرافیکی داده‌های اقیانوسی و نیمرخ‌های اقیانوسی، سری زمانی و داده‌های وابسته به مسیر و ترتیبی استفاده می‌شود. این نرم افزار بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، یونیکس، لینوکس و مک او اس اجرا می‌شود و داده ها و فایل‌های آن مستقل از بستر سخت افزاری می‌توانند در بین سیستم‌های مختلف مبادله شوند.

مهندس غیاثی خاطرنشان کرد که اطلس اقیانوسی جهانی- ۱۹۹۴ اولین پایگاه داده و محصول تولید شده توسط آزمایشگاه اقلیم مرکز داده ملی اقیانوسی آمریکا شامل نیمرخ عمودی ۶ متغیر دما، شوری، اکسیژن، فسفات، نیترات و سیلیکات بود که تحلیل علمی این متغیرها، در عمق‌های استاندارد صورت گرفت. اطلس اقیانوسی جهانی-۱۹۹۸، نسخه بروز شده اطلس قبلی می ‌باشد که شامل داده ‌های اضافه برای ۶ متغیر فوق و همچنین متغیرهای اضافه شده کلروفیل، نیتریت، pH، آلکالینیتی و پلانکتون توسط پروفیل‌های CTD و XBT بود.

پایگاه داده اقیانوسی جهانی- ۲۰۰۱ شامل داده‌هایی از ابزارهای اندازه‌ گیری جدید مانند PFL،UOR و APB بود. پایگاه داده اقیانوسی جهانی- ۲۰۰۵ متشکل از داده‌ هایی با متغیرهای جدید از ابزارهای ردیاب و گلایدر بود. اطلس اقیانوسی جهانی- ۲۰۰۹ شامل داده‌های تاریخی و پروفیل اقیانوسی جدیدی بود که هر ۳ ماه بروزرسانی می‌شد و این بروزرسانی ‌ها شامل کنترل کیفیت دستی و خودکار بودند.

وی اضافه کرد نسخه جدید این پایگاه داده به نام پایگاه داده اقیانوسی جهانی- ۲۰۱۳ نامگذاری شد که شامل تعداد قابل توجهی داده‌های تاریخی و جدید با نشانه‌های کنترل کیفی شده نهایی می باشد.

گفتنی است مجریان این اطلس اقلیم شناسی، مهندس فرناز غیاثی و مهندس حمید رضا زارع هستند و در تهیه این اطلس آقایان دکتر کیوان کبیری و مهندس ولی الله عمرانی همکاری داشته اند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس وب گاه زیر مراجعه فرمایند:

Www.inio.ac.ir/atlas/woca/default.html



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی