امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, اردیبهشت 31ام, 1394 | پرینت مطلب |مجتبی فریدپور| بازديد: 979 بار

آب را از خلیج فارس به مناطق مرکزی بیاوریم

خبرگزاری ایلنا: در شرایط خشکسالی تنها راهکار این بوده و این است که آب را از خلیج فارس به مناطق مرکزی بیاوریم تا یک باره انقلابی در توسعه و پیشرفت کشور روی بدهد.

شهباز حسن پور بیگلری در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر اهمیت معادن گل گهر و چادرملو و تاثیری که بر اقتصاد و توسعه کشور دارند، گفت: اکنون بحث بهره مالکانه به وزنه سنگینی تبدیل شده که به گامهای این دو معدن بسته اند تا مانع سرعت فعالیت آنها شوند در حالی که به جای طرح این مباحث، بهتر است انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که با سرمایه گذاری این دو معدن در حال انجام است را پیگیری کنیم و به حمایت از این طرح ملی بپردازیم.

وی با اشاره به کاهش شدید قیمت سنگ آهن و تبعات این کاهش بر صنایع و معادن کشور، گفت: به جای آنکه دایم از این دو معدن بخواهیم بهره مالکانه را به دولت بپردازند و آنها را تحت فشار قرار دهیم، بهتر است مدیریت چادرملو و گل گهر را تشویق کنیم تا جهت تسریع انتقال آب از خلیج فارس به استانهای خشک کشور که در معرض آسیب های محیط زیست قرار گرفته اند، نهایت تلاش خود را به عمل آورند و آن بخش از توان مالی شان را به این پروژه اختصاص دهند.

نماینده سیرجان با تاکید بر اینکه اگر فشارهای مالی به این دومعدن افزایش یابد، اشتغال دهها هزار نیروی کار با چالش رو به رو می شود گفت: در این صورت نه تنها آبی از خلیج فارس منتقل نمی شود، بلکه صنایع بزرگ کشور در معرض تهدید قرار می گیرد.

وی با اشاره به سابقه تعریف بهره مالکانه برای این دو معدن بزرگ گفت: آنهایی که بهره مالکانه را برای چادرملو و گل گهر تدوین کردید، دنبال تعطیلی آنها هستید که دراین صورت قطعا طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس نیز به سرانجام نخواهند رسید.

حسن پور با تاکید بر اینکه دنبال طرحی بودیم تا کشور را از تهدید جدی خشکسالی نجات بدهیم گفت: از آنجا که سفره های زیر زمینی آب در بیشتر نقاط کشور خشک یا کم آب شده است، مسوولان در تمامی دولتها مدتهاست از انتقال آب دم می زنند اما اینکه همتی برای انجام این مهم از سوی دولتها شاهد باشیم، نبوده و تنها این دو معدن بانی این طرح بزرگ شدند.

وی افزود: در شرایط خشکسالی تنها راهکار این بوده و این است که آب را از خلیج فارس به مناطق مرکزی بیاوریم تا یک باره انقلابی در توسعه و پیشرفت کشور روی بدهد.

وی با اشاره به بودجه محدود دولت در بخش عمرانی گفت: هیچ کس نمی تواند منکر این مهم شود که دولت توان اجرای طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس را ندارد و اگر خشکسالی ادامه داشته باشد، نه تنها اشتغال در صنعت و کشاورزی تهدید می شود، بلکه دولت باید خسارتهای خشکسالی و نبود آب را به کشاورزان بدهد و شاهد از بین رفتن صنایع باشد. بنا بر این عاقلانه ترین کار آن است که از توان مالی دو معدن بزرگ چادرملو و گل گهر استفاده شود. و حتی از سرمایه گذاران دیگر دعوت و البته حمایت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اقدام گل گهر و چادرملو برای آبرسانی از خلیج فارس به دشت مرکزی ایران را اقدامی فداکارانه دانست و گفت: تنها بخشی از آب این طرح صرف استفاده در این معادن می شود و بخش قابل توجهی صرف توسعه منطقه و کشور خواهد شد که بی شک این یک طرح ملی است.

وی با تاکید بر اینکه مردم منطقه امروز باید حامی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استانهای کرمان و یزد باشند گفت: شک ندارم که مردم فهیم ما درک این را دارند که با رسیدن اولین قطره آب خلیج فارس به این دو استان، چه تحولی در زندگی آنان رخ خواهد داد و مردم کشور نیز می دانند که چه تبعاتی برای کشور داردو بنا بر این انتظار می رود در برابر حاشیه سازان از این دو معدن بزرگ حمایت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی کسانی که چادرملو وگل گهر را به بهانه دریافت بهره مالکانه در این شرایط اقتصادی نامناسب تحت فشار قرار می دهند، مخاطب قرار داد و گفت: نباید وارد بازی های سیاسی شویم بلکه بهتر است قبل از هر اظهار نظری، منافع ملی را در نظر بگیریم.

حسن پور با یادآوری اینکه معدن بزرگ گل گهر در حوزه انتخابیه سیرجان قرار دارد و از نزدیک در جریان تلاشهای این معدن و به تبع آن چادرملو قرار دارد گفت: با توجه به تلاشهایی که از سوی مسوولان این معادن شاهد هستیم، باید بگویم که متاسفانه دست هایی در کار است تا برای این معادن مشکل تراشی کند و از هر وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند.


نویسنده : محمد صالح Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, اردیبهشت ۳۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۷:۳۰

انتقال آب شور خلیج فارس به دشت های مرکزی ایران موجبات شور شدن منابع آب زیرزمینی را به همراه می آورد …. آیا برای این موضوع نباید فکر کرد؟؟؟
منابع آب اندک شیرین در این قسمت از کشور شور خواهند شد…
بهتر نیست بجای دلسوزی های جاهلانه در این زمینه کمی منطقی تر فکر و عمل کنیم؟؟؟!!
آیا این ۱۰ هزار نفری که مشغول کار در این معادن هستند نیاز به آب شرب شیرین ندارند؟؟؟

نویسنده : مهدی شجاعی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, شهریور ۹ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۹:۲۳

آقای محمد صالح
من زود تر از اینها می خواستم پاسختان را بدهم
اولا این طرح هنوز اجرا نشده
اگر هم اجرا شود
آب شور را از داخل خط لوله انتفال می دهند و هر عقل سلیمی گفته شما را رد می کند
دوما آیا تصفه ی آب شور امری محال و غیر ممکن است؟؟؟؟؟
آیا ترکیب مولکولی آب چیز دیگری است(یعنی چیز دیگری را به اسم آب انتقال می دهند)
کمی تعقل و حتی سکوت بهتر از سخن نسنجیده است!!!!!!!!!!
اگر کمی در اینترنت می گشتید راه حلهای تصفیه آب شور را می فهمیدید

در پناه حق

نویسنده : آبخیزداری نیمه گم شده Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, آبان ۴ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۱۱:۵۳

تا کی میخواهید تعادل زمین را با عدم مدیریت صحیح آب به هم بزنید؟
بهتر نیست به جای برهم زدن تعادل اقلیمی و اکوسیستمی به فکر مدیریت صحیح منابع آب باشید و با برنامه های گوناگون مدیریت منابع آب از جمله عدم کشت محصولات آب بر و لا اقل کاهش مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی ، از اتلاف منابع موجود جلوگیری کنید








avatar

نویسنده: مجتبی فریدپور