امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, اردیبهشت 14ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 423 بار

ایران،هفتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بر اساس سناریوهای مختلف شهر تهران در حال گرم‌تر شدن ناشی از تغییر اقلیم است، گفت: رتبه ایران در سال ۲۰۰۷ در شاخص انتشار گازهای گلخانه‌یی، دهمین کشور جهان بوده که این رتبه در سال ۲۰۰۹ به رتبه هفتم جهان رسیده است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا دکتر مهری اکبری در نشست علمی برنامه سازمان ملل برای کاهش ریسک سانحه با اشاره به تاکیدات کنفرانس سندای ۲۰۱۵ در زمینه اثرات تغییرات اقلیمی در ایجاد سوانح طبیعی، افزود: تغییرات اقلیمی تابعی از پنج عامل هیدروسفر (آب‌های کره زمین)، خشکی‌های کره زمین،‌ وجود موجودات زنده اعم از انسان و حیوان،‌ حرکت یخ‌های قطبی و اتمسفر است.

وی، ذات اقلیم را تغییر پذیر توصیف کرد و اظهار داشت: در سده‌های اخیر اقلیم به صورت غیر عادی مشاهده شده که این امر به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌یی است که از سال ۱۸۸۰ تا ۲۰۱۰ افزایش قابل توجهی را شاهد هستیم.

اکبری، افزایش دما،‌ بارش و توفان را از مشخصه‌های بارز تغییرات اقلیمی ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آخرین پیش بینی‌ها زمین تا سال ۲۱۰۰ حدود ۱ تا ۵٫۳ درجه سانتیگراد افزایش دما خواهد داشت و نیم متر آب اقیانوس‌ها افزایش دارد به گونه‌ای که اعلام شده است جزیره مالدیو در سال‌های آینده با بالا آمدن سطح آب اقیانوس غرق خواهد شد.

وی، این وضعیت برای دریاهای بسته چون خزر را برعکس دانست و اضافه کرد: در ایران با افزایش دما به دلیل افزایش تبخیر، آب دریاهای بسته چون خزر کاهش خواهد یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی به وضعیت ایران در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌یی اشاره کرد و گفت:‌ ایران از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌یی در سال ۲۰۰۷ رتبه دهم جهان،‌ در سال ۲۰۰۸ رتبه نهم جهانی و در سال ۲۰۰۹ رتبه هفتم جهانی را از آن خود کرده است که این اعداد نشان دهنده روند صعودی انتشار گازهای گلخانه‌یی است و به نظر می‌رسد که اعتقادی نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی وجود ندارد.

اکبری با بیان اینکه ایران از لحاظ افزایش دما در بحرانی‌ترین حالت در خاورمیانه قرار دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها در نواحی مرکزی و شرقی ایران به میزان ۱٫۴ تا ۱٫۷ درجه سانتیگراد افزایش دما خواهد داشت.

این محقق با تاکید بر اینکه در ایران تغییرات اقلیمی جدیدی را تجربه خواهیم کرد، اظهار داشت: دماهای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه خواهیم کرد و علاوه بر آن در کوتاه مدت به سمت بیابان زایی حرکت می‌کنیم و در بلند مدت توفان‌های گرد و غبار را به ویژه در نیمه غربی کشور افزایش خواهد داشت ضمن آنکه با بحران خشکسالی نیز مواجه می‌شویم.

اکبری، افزایش رخدادهای فرعی چون بارش باران به صورت سیلاب و توفان‌های شدید مانند توفان‌های فروردین ماه سال جاری را از دیگر اثرات تغییر اقلیم در کشور عنوان کرد و گفت: تغییرات اقلیمی در شهرها دارای پیامدهای زیادی است؛ چرا که دارای جمعیت بیشتر است و در نتیجه سهم بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌یی دارند.

به گفته وی، شهرهای بزرگ و ابرشهرها، شهرهای ساحلی، شهرهای مناطق خشک،‌ شهرهای دور افتاده و واقع در ارتفاعات را از جمله مناطقی هستند که بیشترین آسیب پذیری را در مقابل تغییرات اقلیمی دارند.

اکبری با بیان اینکه در شهرها با پدیده «جزیره حرارتی شهرها» مواجه هستیم، افزود:‌ در شهرها به دلیل ساخت و سازهای فراوان،‌ سطوح زیادی ایجاد می‌شود که هر کدام از این سطوح قادرند نور خورشید را جذب و منعکس کنند که این امر ایجاد جزیره حرارتی در شهرها خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پدیده در فضاهای سبز و پارک‌ها برخلاف مناطق مسکونی ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: در شب تغییر دمای محسوس را شاهدیم که این امر به دلیل ایجاد جزیره حرارتی شهری است.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی به بیان وضعیت تهران پرداخت و افزود: افزایش دما در تهران همزمان با توسعه شهری بوده است و با توجه به پدیده جزیره حرارتی،‌ تهران پتانسیل مکیدن باد از غرب و شرق را دارد که با توجه به منابع آلاینده در این مناطق، این امر موجب ورود انواع آلاینده‌ها به تهران شده است.

وی، بلند مرتبه سازی در مناطق شمال تهران را از دیگر چالش‌ها نام برد و اظهار داشت: وجود ساختمان‌های بلند در شمال تهران مانع رسیدن باد به مرکز شهر و خروج آلاینده‌ها از سطح شهر تهران شده است.

اکبری با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه وضعیت تغییر اقلیم در تهران، خاطر نشان کرد: بر اساس سناریوهای مختلف شهر تهران در حال گرم‌تر شدن ناشی از تغییر اقلیم است از این رو نیاز به برنامه ریزی جهت تعدیل اثرات تغییر اقلیم هستیم و لازم است سیاستگذاری‌هایی در زمینه کاهش مصرف انرژی اتخاذ شود.

وی تغییر اقلیم را عامل تهدید منابع آبی ذکر کرد و گفت: بر اساس مطالعات محققان آمریکا در صورتی که به تغییر اقلیم واکنش نشان داده شود حدود ۴۰ تریلیون دلار خسارت ایجاد می‌شود و در صورت عدم واکنش به آن ۷۵ تریلیون دلار خسارت بر جای می‌گذارد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی