امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, فروردین 29ام, 1394 | پرینت مطلب |کامل آزرم| بازديد: 408 بار

گرم ترین ماه مارس جهان ثبت شد

سازمان ملی مطالعات اقیانوسی و اتمسفریک آمریکا (NOAA) ماه گذشته میلادی (مارس ۲۰۱۵) را گرم‌ترین ماه مارسِ جهان از سال ۱۸۸۰ میلادی تاکنون اعلام کرد.

به گزارش (ایسنا)، این سازمان در بیانیه جدیدی اعلام کرد که افزایش دما در سرتاسر سیاره زمین رکورد جدید دیگری به دست آورد و جهان از سال ۱۸۸۰ میلادی یعنی زمان آغاز ثبت این رکوردها تاکنون، گرمترین ماه مارس را تجربه کرد. در گزارش ماهانه این سازمان تاکید شده که مدت زمان بین ماه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۵) نیز رکورد گرم‌ترین دوره را کسب کرد. بنابراین گزارش خبرگزاری فرانسه، در تهیه این آمار میانگین‌های جهانی دمای هوا در سرتاسر سطح خشکی و دریاها در نظر گرفته و محاسبه می‌شوند (ایسنا، ۲۹ فروردین ۹۴). 

در زیر به مختصری از اطلاعات جهانی مارس ۲۰۱۵ برگرفته از سایت NOAA اشاره می شو د. موضوع مهمی که در این رابطه می توان به آن اشاره نمود، افزایش وسعت پوشش یخی قطب جنوب در ماه مارس ۲۰۱۵ است که نسبت به میانگین مارس دوره ی ۲۰۱۵ – ۱۹۸۱، ۲۴ درصد افزایش داشته است :

مارس ۲۰۱۵ و ثبت گرمترین کوارتر (سه ماه) از سال:

ثبت کوچکترین وسعت پهنه ­ی یخی دریای شمالگان در ماه مارس ۲۰۱۵

  • – در طی مارس ۲۰۱۵، میانگین دما در مقابل میانگین جهانی سطح زمین و اقیانوس ها ۰٫۸۵ درجه­ ی سانتیگراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود. این ثبت گرمترین ماه مارس در طول دوره ی ۲۰۱۵-۱۸۸۰ می باشد، این نسبت در مارس ۲۰۱۰، ۰٫۰۵ درجه ی سانتیگراد بود.
  • – در مارس ۲۰۱۵، میانگین جهانی دمای سطح زمین ۱٫۶۵ درجه ی سانتی گراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود. این ثبت بعد از مارس ۱۹۹۰، به عنوان دومین – گرمترین مارس در دوره ی ۲۰۱۵ – ۱۸۸۰ می باشد.
  • – در طی ماه مارس ۲۰۱۵، میانگین جهانی دمای سطح دریا ۰٫۵۵ درجه ی سانتی گراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود. در این رابطه مارس ۲۰۱۵ به عنوان سومین – گرمترین مارس در طی ۲۰۱۵ – ۱۸۸۰ می باشد.
  • – میانگین وسعت پهنه های یخی شمالگان برای ماه مارس ۲۰۱۵، ۴۳۰۰۰۰ مایل مربع بود که ۷٫۲ درصد زیر میانگین ۲۰۱۰ – ۱۹۸۱ می باشد. در این رابطه مارس ۲۰۱۵ به عنوان کمترین وسعت پوشش یخی در ماه مارس از زمان شروع اندازه گیری آن (۱۹۷۹) می باشد.
  • – پوشش یخی قطب جنوب در طی مارس ۲۰۱۵، ۴۲۰۰۰۰ مایل مربع بود که ۲۴٫۳ درصد بالاتر از میانگین دوره ی ۲۰۱۰ – ۱۹۸۱ می باشد. در این رابطه مارس ۲۰۱۵ به عنوان دومین ماه مارس از لحاظ وسعت یخی بزرگ به شمار می آید. ثبت بیشترین وسعت پهنه های یخی قطب جنوب در ماه مارس مربوط به مارس ۲۰۰۸ می باشد که ۱۰۰۰۰۰ مایل مربع بزرگتر از مارس ۲۰۱۵ بود.
  • – بر اساس مطالعات راتگرز (Rutgers) در آزمایشگاه جهانی برف NOAA، پوشش برفی نیمکره ی شمالی در ماه مارس ۲۰۱۵، ۶۴۰۰۰۰ مایل مربع زیر میانگین دوره ی ۲۰۱۰ – ۱۹۸۱ می باشد. در این رابطه مارس ۲۰۱۵ به عنوان هفتمین ماه مارس نیمکره ی شمالی از لحاظ کوچکی وسعت، در طی ۴۹ سال اندازه گیری و ثبت به شمار می آید. خشکی اوراسیا نهمین مارس از لحاظ کوچکی وسعت برف را داشته است، در حالی که آمریکا دهمین مارس از این لحاظ می باشد.
  • صدک های دمایی سطح زمین و اقیانوس مارس 2015
  • به منظور مشاهده گزارش کامل NOAA در این رابطه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

Full Report



مطالب مرتبط

avatar

نویسنده: کامل آزرم