امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, فروردین 12ام, 1394 | پرینت مطلب |ملیحه سادات حمصی| بازديد: 3,301 بار

باد ژئوستروفیک و باد سطحی

باد ژئوستروفیک( THE GEOSTROPHIC WIND)
جریان بادی که در عرض های میانه در بالاترین نقطه تروپوسفر(aloft: لایه بالایی لایه اصطکاک) رخ می دهد.بادها زمانی که نیروی کوریولیس(CO) در عرض های جغرافیایی استوایی ضعیف تر است،توازن ژئوستروفیک را سخت تر به دست می آورند.توازن ژئوستروفیک همچنین در نزدیکی سطح ،زمانی که نیروی اصطکاک(FRICTION) قابل توجه وجود دارد،رخ نمی دهد و همچنین در جریانات منحنی شکل(curved flows) زمانی که نیروی گریز از مرکز(ce) در آن موقعیت وجود دارد رخ نمی دهد.باد ژئوستروفیک توازن بین نیروی گرادیان فشار(PGF) و CO می باشد.این جریان ناشی از وزیدن باد به صورت موازی با خطوط کنتور ارتفاعی است.
PGF نیروی ناشی از تفاوت فشار بین بیشترین و کمترین فشار و به طور مستقیم از فشار زیاد(ارتفاع) به فشار کم(ارتفاع) می باشد.
CO ناشی از چرخش زمین می باشد و پس از حرکت در نیمکره شمالی به سمت راست منحرف می شود.نمودار زیر یک توازن ژئوستروفیک را در نیمکره شمالی نشان می دهد.
باد با فشار(ارتفاع) بیشتر به سمت راست و با فشار(ارتفاع) کمتر به سمت چپ مسیر حرکت منحرف می شود(اندازه PGF و CO معادل هستند اما به منظور ایجاد تعادل جهت مخالف دارند).
فاصله خطوط ارتفاعی،بزرگی باد را تعیین می کند.فاصله نزدیکتر نتیجه بادهای قوی تر است.

geostrophicwindaشکل الف:باد ژئوستروفیک

باد سطحی(THE SURFACE WIND)
باد سطحی حاصل توازن نیروها در باد،که نزدیک سطح زمین رخ می دهد،می باشد.این باد بر خلاف باد ژئوستروفیک است و شامل نیروی اصطکاک نیز می باشد.در شکل شماره ۱ ما با توازن ژئوستروفیک و معرفی نیروی اصطکاک شروع کردیم.
اصطکاک(F) یک نیرویی است که باد را کند می کند و بردار اصطکاک در جهت مخالف با باد منتج در شکل۲ می باشد.
زمانی که اصطکاک باد را کند می کند،باعث کاهش در نیروی کوریولیس می شود.زیرا اندازه نیروی کوریولیس به طور مستقیم به سرعت باد وابسته است.اگرچه نیروی کوریولیس کاهش می یابد اما همچنان PGF به همان اندازه باقی می ماند و این باعث یک عدم تعادل بین COو PGF می شود. PGF اندازه بزرگتر نسبت به CO دارد و این باعث می شود که باد با یک زاویه از کنار خطوط هم فشار از پرفشار به کم فشار حرکت کند.در شکل ۲ یک توازن بین نیروهای CO،PGF ،Fو نیروی منتج را نشان می دهد.نتیجه این می باشد که در سطح،جریان هوا در داخل سیتم کم فشار،همگرایی و در داخل سیستم پرفشار،واگرایی دارد.

surfacewindaشکل ب:باد سطحی

منبع: سایت آموزش هواشناسی JEFF HABY

http://www.theweatherprediction.com/habyhints3/746/



مطالب مرتبط

نویسنده : اکبری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, خرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۰:۳۳

وقت بخیر یه سوال در ارتباط با محاسبه باد مداری و نصف النهاری داشتم که فرمول بدست آوردن این دو مولفه چیه ؟؟؟








avatar

نویسنده: ملیحه سادات حمصی

دکتری اقلیم شناسی،دانشگاه لرستان