- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران [1]؛ حیران، نام روستایی ییلاقی و زیبا درشهرستان آستارا واقع در استان گیلان می‌باشد. این روستا در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا قرار دارد.حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
گردنه حیران از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است که در مسیر راه ارتباطی آستارا – اردبیل قرار گرفته‌، این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان می‌باشد، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند این رود تعیین کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
این گردنه در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری این منطقه که دارای مناظر بکر طبیعی می‌باشد.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان امکانات تفریحی و گردشگری را ایجاد کرده و در سال ۱۳۹۰ با راه اندازی تله کابین حیران موجب توسعه و افزایش بیش از بیش صنعت گردشگری در استان گیلان و شهرستان مرزی بندرآستارا شده‌است، را می‌توان نام برد.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
گردنه حیران یکی از جاذبه‌های زیبای خداوندی طبیعتی است که در منطقه حیران آستارا قرار دارد. اگر به این منطقه سفری داشته باشید متوجه خواهید شد که چرا این نام را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
زیبایی بیش از حد این طبیعت هر تماشاگری را حیران می‌کند. جاده‌ای که مثل یک مار تنومند به یک کوه بزرگ پیچیده شده، تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته و ماشینها را می‌بینیم که سوار بر روی این مار دراز در آن ارتفاع بلند در حرکت هستند.
وقتی که این مسیر زیبا طی می‌شود هر چند دقیقه کوتاه با پیچ تندی روبرو می‌شویم که باید آن را دور زد. وقتی بالاتر می‌رویم در طول مسیر رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری و پذیرایی زیادی را می‌بینیم و استراحت‌های کوتاه در کنار پرتگاه برای دیدن طبیعت زیبا و ماشین‌هایی که در زیر روی جاده پر پیچ و خم دیده می‌شوند و سر آخر خوردن بلال تازه و موقع رفتن خرید مقداری عسل.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
بسیاری از قدیمی‌ترها وقتی می‌خواهند زیباترین جاده‌ای که رفته‌اند را نام ببرند نیازی به زمان زیادی برای انتخاب ندارند. گردنه حیران در غرب شهرستان آستارا یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی اردبیل به گیلان است.
این گردنه از یک سو مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای است که رود آستاراچای از آن عبور می‌کند. رودی که تعیین کننده مرز ایران و جمهوری آذربایجان (آران) است.
دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران + تصاویر
پیچ‌های تند جاده‌ای که همچون ماری عظیم‌الجثه در جنگل‌های مه‌آلود و سبز حیران پیچ می‌خورد راهی به جز توقفی هرچند کوتاه پیش رویتان باقی نمی‌گذارد؛ آن هم برای تماشا.
جاده‌هایی که استان گیلان را به استان اردبیل متصل می‌کند، از دیدنی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران به حساب می‌آیند. جاده ماسال به خلخال بویژه در منطقه «اولسبلنگاه»، جاده ماسوله به خلخال که یکی از برنامه‌های ثابت پیاده‌گردی طبیعت‌گرد‌های حرفه‌ای است ومعروف‌تر از همه جاده اسالم به خلخال از این جاده‌ها هستند.
تله کابین حیران یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان و شهرستان آستارا میباشد. این تله کابین به طول مسیر هزار و ۵۰۰ متر در محدوده روستای حاج امیرونه بین قرار دارد.
مسیر تله کابین حیران از جاده آستارا به اردبیل در منطقه حیران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو می‌شود.
منطقه گردشگری حیران برخوردار از ویژگی های رفاهی و تفریحی میباشد که در ابتدا انتها و مسیر این تله کابین امکانات رفاهی، پیست کارتینگ، هتل و رستوران ایجاد شده تا مسافران ورودی به این منطقه احساس رضایت کنند.
احداث تله کابین حیران گام مهمی در راستای توسعه گردشگری گیلان میباشد و گردنه حیران یکی از پرجاذبهترین مناطق گردشگری کشور است.
تله کابین در نقطه ای از گردنه حیران قرار گرفته که از طرف شرق به دریای خزر و شهر آستارا و چشم اندازهای زیبای گردنه حیران و از طرف غرب و جنوب به جنگل های زیبای فندقلو و از شمال نیز به شهرهای مرزی جمهوری آذربایجان مشرف است.
تله کابین حیران دارای ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP بوده و ایستگاههای این تله کابین از استانداردترین ایستگاه‌های موجود در تله کابین‌های کشور است.