امروز:جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, اسفند 27ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 708 بار

زمین در معرض بزرگترین توفان خورشیدی

قدرتمند‌ترین توفان چرخه خورشیدی کنونی که به واسطه فوران کرونالی و برخورد آن با مگنتوسفیر زمین ایجاد شده‌است، زمین را تحت تاثیر خود قرار داده‌است.

براساس گزارش دیسکاوری، به واسطه برخورد این فوران کرونالی با مگنتوسفیر زمین، توفان الکترومغناطیسی نسبتا ملایمی ایجاد شد اما به تدریج شدت آن افزایش یافته و به توفان شدید کلاس G4 مغناطیسی تبدیل شده و مناظری خیره کننده از شفق‌های قطبی را به وجود آورد.

فوران کرونالی که روز یکشنبه از سوی خورشید، زمین را هدف گرفت، زودتر از حد انتظار به زمین رسید. فعالیت‌های خورشید طی روزهای گذشته دچار افزایش شده‌است؛ و انتشار اولین شعله خورشیدی سری ایکس در سال ۲۰۱۵ طی هفته گذشته نیز یکی از محصولات این افزایش فعالیت بوده‌است، اما اثر این فوران کرونالی دانشمندان را شگفت‌زده کرده‌است. به اعتقاد آنها این فوران نشان از تاثیرگذار بودن فوران‌های کرونالی بر زمین دارند.

فوران‌های کرونالی یا CMEها از حباب‌های بزرگی از گازهای پرانرژی تشکیل شده‌اند که از اتمسفر داغ خورشیدی سرچشمه می‌گیرند. سرعت حرکت CME در فضای میان سیاره‌ای و هم‌ترازی میدان مغناطیسی آن می‌تواند بر شدت تاثیر‌گذاری آن بر میدان مغناطیسی زمین بیافزاید.

سیاره زمین از میدان مغناطیسی جهانی به نام مگنتوسفیر برخوردار است و برخورد یک فوران کرونالی با جهت‌گیری درست می‌تواند موجب اختلال شدید مغناطیسی و تزریق حجم بزرگی از پلاسمای خورشیدی به درون مگنتوسفیر زمین شود. در چنین شرایطی گفته می‌شود CME ژئوافکتیو است و توفان ژئومغناطیسی ناشی از آن بسیار شدید خواهد‌بود.

توفان جدید خورشیدی به اندازه‌ای شدید است که تمامی رویداد‌هایی که طی چرخه اخیر خورشیدی رخ داده‌اند در برابر آن ناچیز به نظر می‌آیند. اگرچه فعالیت‌های خورشید در این چرخه، از نقطه اوج خود در سال ۲۰۱۳ رو به کاهش گذاشته‌است، به نظر می‌آید نقطه اوج چرخه ۲۴ خورشیدی هنوز به طور کامل به پایان خود نرسیده‌است.

منبع: همشهری آنلاین



مطالب مرتبط

نویسنده : diman Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, فروردین ۳ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۲۳:۲۶

سلام آقای دکتر از مطلب بسیار جالب تان ممنونم
توفان های خورشیدی چه تاثیری بر پدیده های جوی دارند ‌و به طور مشخص کدامیک از پدیده های جوی واکنش شدید و مستقیمی به توفان های خورشیدی نشان میدهند.

نویسنده : سید اسعد حسینی Finland
تاریخ : شنبه, فروردین ۸ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۴:۴۹

با سلام
توفان های خورشیدی باعث تغییراتی در پارامترهای اقلیمی از جمله دما و بارش می شود (افزایش دما، کاهش بارش) البته بسته به شدت توفان و موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف متفاوت است (ظاهراً در مناطق قطبی تاثیرگذارتر است) همچنین با توجه به اثراتی که در جاذبه زمین دارد می تواند در وقوع توفان‌های وابسته به جاذبه زمین و مجدداً تغییرات در دما و بارش باتوجه به تغییرات جاذبه زمین گردد.
با سپاس








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی