امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, اسفند 17ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 522 بار

رحمت های الهی دو سوم خاک ایران را فرا می گیرد

تحلیل آخرین نقشه های هواشناسی نشون میده برای امروز یکشنبه ۱۷ اسفند، در بیشتر نقاط کشور شاهد جوی پایدار و افزایش نسبی دمای هوا خواهیم بود. از اواخر امروز با نفوذ یک موج شمالی به کشور، بارش پراکنده بارون در سواحل شمالی آغاز میشه. اما از فردا دوشنبه ۱۸ اسفند ماه، با تقویت جریانات شمالی ضمن کاهش دما در سواحل دریای کاسپین، بارش بارون در این مناطق تشدید پیدا می کنه و به علت کاهش دمای هوا، بارش ها در ارتفاعات این مناطق به صورت برف نمایان خواهد شد. در همین روز موجی ضعیفتر از سمت مناطق غرب به کشور رخنه می کنه که رهاورد اون بارش های پراکنده در نیمه غربی کشورمون هستش که این شرایط برای روز سه شنبه ۱۹ اسفند نیز در این مناطق از کشورمون ادامه پیدا می کنه.

اما مجددا بریم سراغ موج شمالی که از اواخر روز دوشنبه دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق رو هم تحت تأثیر قرار میده و همین جو ناپایدار برای روز سه شنبه نیز برای دامنه های البرز، سواحل شمالی، شمال شرق و  تا حدی شمال غرب هم پیش بینی میشه که رهاورد سامانه فوق برای مناطق ذکر شده در بالا در روز سه شنبه، ابرناکی، کاهش دما، بارش باران و برف در نواحی سردسیر این استان ها خواهد بود. اما سرنوشت موج غربیمون. طی روز سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ اسفند، موج غربی ضمن حرکت به سمت مناطق مرکزی و نیمه شرقی ایران تقویت میشه و بارش های خوبی رو در برخی نقاط مرکز، شرق و جنوب شرق کشورمون به همراه داره. در روز پنجشنبه ۲۱ اسفند این موج از شرق کشور خارج میشه اما مجددا از روز جمعه موج جدید بارش ها از سمت مناطق غربی آغاز میشه که در خصوص موج آخر هفته در روز های بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد.
در نتیجه چیزی که در آخرین برونداد نقشه های پیش یابی هواشناسی دیده میشه، نشانگر بارش برف و باران و کاهش دما از دوشنبه ۱۸ تا پنجشنبه ۲۱ اسفند در دو سوم خاک کشورمون هستش که پیک سرما در شمال شرق، و پیک بارش ها در سواحل غربی دریای کاسپین شرق و جنوب شرق کشورمون پیش بینی میشه.
چنانچه الگو های هواشناسی در روز های آتی تغییرات گسترده و جدی داشته باشند، پست بروز رسانی خواهد شد

مجموع بارش طی ۱۲۰ ساعت آینده از دید مدل ECMWF (اینچ)

مقادیر تجمعی بارش برف طی ۱۲۰ ساعت آینده (اینچ)

انومالی دما ۷۲ ساعت آینده (فارنهایت)

منبع: tehranweather.ir

 



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد