امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, بهمن 28ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 486 بار

پیاده سازی سیستم هشدار و مدیریت سیل با GIS – بخش پنجم

شرح پروژه همانطور که در بخش های قبلی ذکر شد ، سیل ناگهانی یکی از اشکال سیل است و سیستمی که در این پروژه طراحی می شود به منطور مدیریت بحران این نوع از سیل است.در این پروژه با فرض معلوم بودن ارتفاع بالاآمدگی آب رودخانه و محاسبه حجم آبی که روی متطقه گسترده می شود می توان مناطقی که در معرض خطر سیل هستند را شناسایی کرده و پس از انجام محاسبات مربوط به یافتن ارتفاع آب در هر نقطه می توان از بین راه هایی که برای حرکت افراد- که در یک منطقه از شهر در معرض خطر قرار گرفته اند- به پناه گاه ها وجود دارد، مسیرهایی را که امکان عبور از آن ها میسر می باشد را مشخص کرده و روی این مسیرها کوتاهترین مسیر را پیدا کرد.

مراحل اجرای پروژه در این پروژه ، زبان برنامه نویسی Visual Basic6 انتخاب شد و کلیه مراحل عملی پروژه در قالب یک نرم افزاربرنامه نویسی شود. سعی شده است تا این نرم افزار تا حد امکان توابع آنالیزی GIS شامل تبدیل هندسی ، Overlay ، Watershed ، یافتن کوتاه ترین مسیر و .. را دربرگیرد. داده های ورودی داده ورودی به این نرم افزار تصویر DEM حوزه آبخیز دشت تالار : لازم به ذکر است که است که داده موجود در این پروژه منحنی میزان ۲۵ متری از دشت تالار است که با استفاده از نرم افزار ArcGIS9 ابتدا تبدیل به شبکه TIN شده و در مرحله بعد این شبکه TIN تبدیل به DEM می شود.
به دلیل اینکه در این پروژه دسترسی به مقادیر تک تک سل های DEM برای اجرای آنالیزهای بعدی روی آن ها نیاز است لذا تصویر DEM ابتدا تبدیل به فرمت ASCII شده و سپس توسط نرم افزار به صورت Binary خوانده می شود. فایل Shape مربوط به رودخانه ارتفاع بالاآمدگی آب بعد از Load کردن تصویر DEM لازم است که فایل Shape مربوط به رودخانه که بصورت نقطه ای است روی DEM منطقه ، Overlay شود.
۰۲ DEM منطقه که توسط نرم افزار Load شده است تبدیل فرمت دو فایل استفاده شده به عنوان ورودی در این تصوبر دو ساختار مختلف دارند. یکی دارای ساختار رستر (DEM) و دیگری دارای ساختار وکتور است. پس قبل ازاجرای پروسه Overlay نیاز است تا با یک تبدیل فرمت ، ساختار هر دو فایل یکی شود.نرم افزار ArcGis این قابلیت را دارد . و فایل Shape مربوط به رودخانه را تبدیل به فایل رستر می کند. درونیابی و Overlay کردن دو تصویر بعد از اینکه هر دو فایل دارای ساختاری یکسان شدند در این مرحله تصویر مریوط به رودخانه روی تصویر DEM ، Overlay می شود.
ولی مسأله ای که قبل از Overlay کردن دو تصویر باید مد نظر گرفت این است که ابعاد (پیکسلی) دو تصویر یکی نیست. تصویر DEM منطقه ابعاد پیکسلی برابر ۴۷٫۵ متر و تصویر رودخانه ابعاد پیکسلی برابر ۳۷٫۴ متر دارد لذا برایOverlay کردن این دو تصویر لازم است که با یک عملیات درونیابی ابعاد پیکسل های هر دو تصویر یکسان شود. ۰۳ تصویر حاصل از Overlay کردن دو تصویر
نویسنده: ساناز واجدیان









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد