- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

از بارش های پراکنده در کشور تا حاکمیت زمستان در اواخر هفته

همانطور که انتظار داشتیم، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم شاهد بارش های خوبی در بیشتر نقاط کشور بودیم. به جز مناطقی در جنوب، شرق و جنوب شرق، در دیگر نقاط کشور شاهد رحمت های الهی بودیم که به علت وجود دما های بالاتر از نرمال، عمدتا بارش ها به صورت باران ظاهر شد و تنها در ارتفاعات زاگرس و البرز شاهد بارش برف بودیم و با کاهش دما در روز پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه در شمال غرب، قالبیت بارش ها در این منطقه از کشورمان به صورت برف بود.

اما برویم سراغ تحلیل هفته پیش رو بر اساس آخرین برون داد نقشه های پیش یابی هواشناسی.
بخش اول، نیمه اول هفته:

از امروز شنبه با ارسال امواج کم دامنه از سوی یک کم فشار که در مدیترانه شکل گرفته، شاهد بارش های پراکنده در برخی نقاط جنوب و جنوب غرب و زاگرس مرکزی خواهیم بود. این شرایط در روز یکشنبه ۲۶ بهمن نیز در این مناطق به صورت پراکنده ادامه پیدا میکنه. ضمن این که در این دو روز در سواحل دریای کاسپین نیز شاهد بارش های نه چندان قوی باران خواهیم بود.
در روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه بارش ها در غرب، جنوب غرب و مرکز کمی تقویت میشن و گستره بارش ها تا حدی دامنه های البرز رو هم تحت تإثیر خودش قرار میده. موج کم دامنه ای که از امروز شنبه فعالیت خودشو از جنوب غرب آغاز می کنه، به صورت مورب به شمال شرق ایران هم کشیده میشه لذا در شمال شرق کشور نیز برای فردا یکشنبه ۲۶ و دوشنبه ۲۷ بهمن نیز شاهد بارش هایی خواهیم بود که به علت حاکمیت هوای سرد و مرطوب در شمال شرق، بارش ها در این منطقه از کشورمان برای فردا یکشنبه از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

بخش دوم، تحلیل نیمه دوم هفته جاری بر اساس الگو های جمعه شب ۲۴ بهمن:
مدت هاست که نفوذ هوای سرد و بارش برف و در کل حاکمیت زمستان در نقشه های بلند مدت هواشناسی نمایان شده. اما نکته قابل تأمل تضاد شدید دو الگو معتبر gfs و ecm برای نیمه دوم هفته پیش رو می باشد
مدل جهانی gfs اعتقاد دارد از روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه یک پرفشار سرد به سواحل دریای کاسپین رخنه می کند و بارش باران و برف، و کاهش شدید دما در شمال از این روز آغاز میشود که این شرایط تا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه نیز ادامه پیدا می کند. به علت نفوذ پر فشار سرد که زبانه های سیبری هم تا حدودی آن را همراهی می کند، بارش ها در استان های شمالی میتوانند عمدتا به صورت برف ظاهر شوند. البته این الگو هنوز برف سراسری برای تمامی نقاط سواحل کاسپین رو تایید نمی کند. چیزی که در آخرین آپ مدل جهانی gfs دیده میشود، نفوذ یک موج کم فشار از روز چهار شنبه ۲۹ بهمن از سمت جنوب غرب و غرب به کشور هست که موجب بارش باران و برف در برخی نقاط نیمه غربی، جنوب غرب، مرکز، جنوب، تا حدی دامنه های البرز، شرق و جنوب شرق و در نهایت شمال شرق میشود که این شرایط تا روز جمعه ۱ اسفند ماه ادامه پیدا می کند

نقشه های مدل جهانی GFS

مجموع بارش طی ۱۰ روز آینده از دید GFS (اینچ)

مقادیر تجمعی بارش برف طی ۱۰ روز آینده از دید GFS (اینچ)

انومالی دما ۱۴۴ ساعت آینده (فارنهایت)

اما الگو ecmwf که یک مدل اروپایی هست، اعتقاد چندانی به نفوذ پر فشار سیبری به سواحل شمالی ندارد و اعتقاد دارد از سه شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳۰ بهمن، شاهد بارش باران و برف در استان های شمالی خواهیم بود و بارش برف رو تنها محدود به مناطق مستعد در سواحل دریای کاسپین میداند. اما این مدل شرایط بسیار خوبی رو برای سایر نقاط کشور از یک موج کم فشار مدیترانه ای در نظر گرفته است. بر اساس دید الگو ecmwf از روز چهار شنبه یک موج با هسته سرد از سمت مناطق غربی وارد کشور میشود که تا روز شنبه دوم اسفند ماه نیز در کشور فعالیت می کند. اون چیزی که در آخرین آپ این الگو معتبر دیده میشود، بارش ها در ابتدا به صورت باران در کشور ظاهر میشوند اما به تدریج با کاهش دما عمده بارش ها از روز پنج شنبه ۳۰ بهمن تا شنبه دوم اسفند ماه در غرب، مرکز، دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق به برف تبدیل خواهد شد.

نقشه های مدل اروپایی ecmwf

مجموع بارش طی ۱۰ روز آینده از دید ECMWF (اینچ)

مقادیر تجمعی بارش برف طی ۱۰ روز آینده از دید ECMWF (اینچ)

دقیقا به خاطر تضاد این دو الگو معتبر هست که اعتقاد داریم هنوز نحوه عملکرد بارشی نیمه دوم هفته پیش رو در سطح کشور تثبیت نشده. اما نفوذ
سرما در اواخر بهمن ماه تقریبا در بیشتر نقاط کشور تثبیت شده که میطلبه باغداران و کشاورزان برای جلوگیری از سرما زدگی درختان اقدامات مقتضی رو انجام بدهند.
چنان چه در آپ های بعدی نقشه ها شاهد تغییرات گسترده باشیم، اطلاعات تکمیلی در همین پست در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت و در صورت تثبیت نقشه ها در روز های آینده، به صورت کامل در پستی جداگانه به تحلیل نیمه دوم هفته پیش رو خواهیم پرداخت.

به امید بارش های نافع در سراسر میهن عزیزمون ایران

منبع: tehranweather. [1]