امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, بهمن 25ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 727 بار

تحلیل همدید وضعیت ریزگردهای اخیر غرب و جنوبغرب کشور

همانطور که شاهد آن هستیم چند روزی ست که در جنوب غرب و برخی از نواحی غربی کشور به سبب بروز پدیده گرد و خاک، کاهش شدید دید و افت کیفیت هوا حادث شده ست که این شرایط منجر به بروز مشکلات عمده ای برای هموطنانمان در این خطه گردید. بدین جهت به بررسی روند این پدیده در روزهای آینده و دلیل چرایی آن خواهیم پرداخت.

طبق خروجی مدل ضخامت اپتیکال آئروسل (هواویزه ها) ۵۵۰ نانومتر، طی ۷۲ ساعت آینده در بخش های جنوب غربی کشور و شمال خلیج فارس، ماندگاری نسبی هوای غبار آلود را در این نواحی انتظار خواهیم داشت. البته روند کلی این پدیده، کاهشی خواهد بود. در این نقشه حرکت  چرخشی پادساعتگرد ناشی از استقرار مرکز سلول دینامیکی عمیق بر روی منتهی علیه شرق مدیترانه کاملا مشهود می باشد. عمیق بودن ناوه و حفظ خصوصیات دینامیکی آن در طول ستون جو منطقه و آثار کمفشاری منتج شده بر روی زمین، منجر به ایجاد شرایط جبهه ای مناسب در منطقه جهت فعال شدن چشمه های تولید گرد و خاک (بستر خشک شده رودخانه های فصلی، کویرها و بیایان های خشک و لم یزرع و…) شده و باد های جنوب _جنوب غربی می تواند انرژی کافی جهت برخاسته شدن ذرات گرد و خاک را از سطح این چشمه های فعال شده، فراهم آورد.

شکل ۱٫ ضخامت اپتیکال آئروسل (۵۵۰ نانومتر) طی ۷۲ ساعت آینده منتهی به یکشنبه ۲۶ بهمن ساعت ۱۵:۳۰ IRST

همانطور که گفته شده روند این پدیده در کل روندی کاهشی هست و از روز شنبه ۲۵ بهمن ۹۳ به بعد نباید توقع تقویت مجدد این پدیده را داشت و در روز یکشنبه ۲۶ بهمن این پدیده در سطح کمتر از فعلی خواهد بود.

برخی از راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت پیشنهادی تهران ودر در مهار این پدیده مخرب عبارتند از:

۱- اجرای روش های تثبیت خاک در نواحی تولید گرد و خاک (چشمه ها) مانند روش مالچ پاشی

۲- اجرای روش درست و پیشگیرانه طرح ترسیب کربن و تقویت پوشش گیاهی سازگار با آب و هوای بیابانی و کویر

۳- اعزام نیروی های کارشناس جهت تبادل اطلاعات با کشور های معین نظیر عراق، عربستان، سوریه و … در جهت آموزش نیروهای انسانی

۴- اجرای روش های تحقیقاتی در جهت شناسایی دقیق چشمه های تولید گرد و خاک منطقه و یافتن راه حلی برای از میان بردن آنها

۵- همکاری همه جانبه و عزم جدی همه کشورهای مرتبط از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… در جهت حل معضل ریز گردها

به هر روی انتظار جامعه بر این هست که دولت محترم هر آنچه در توان دارد در غالب راهکارهای آنی و بلند مدت در جهت مهار و انشاالله محو این پدیده بسیار مخرب اقدامات مقتضی را اجرایی نماید.

از مساله پدیده ریزگردها که بگذریم، برسیم به مساله موج سرمایی که قرار هست در هفته آینده کشور ما رو تحت تاثیر خودش قرار بده.

امروز برای خرید از خونه خارج شدم اصلا احساس سرمای خاصی نداشتم.شاید اگر من از تقویم شمسی هیچ اطلاعی نداشتم، تصور اینکه الان در انتهای بهمن ماه هستیم برای من بسیار دور از ذهن بود !! در برخی پارک ها در تهران، جوانه های شاخه های درختان (بسته به نوع گونه درختان) شکوفا شدن، گویا در ایام ابتدایی فروردین قرار گرفته ایم. این نشانه چی می تونه باشه ؟؟؟ این به ما این رو اطلاع میده که در زمستان امسال برای مدت نسبتا طولانی دمای هوا بالاتر از حد هنجار بوده و به طور کلی زمستان امسال تا به الان گرمتر از نرمال بوده. بخصوص دماهای حداقل (کمینه ها) در میزان فعالیت گیاهان و درختان بسیار اهمیت دارد.

طبق آنچه که امروز به دست ما رسید و مدل های پیش یابی نشون میدادند، از روز دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۳، ناوه مورب و سردی از عرض های شمالی روسیه شکل گرفته و با حرکت خود تا روز های پایانی هفته پیشرو ضمن گذر از فراز شمالی کشور منجر به افت شدید دما، وزش باد نسبتا شدید، مواج شدن دریای خزر و بارش برف و باران در بخش های شمالی و دامنه های زاگرس و مناطق مرکزی کشور  می شود.

Untitled 2

ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل روز دوشنبه 27 بهمن 93 ساعت 03:30

طبق بررسی مدل های دمایی امروز، از روز سه شنبه از سمت نواحی شمالی کشور اثرات سرمایشی ناهنجار این سامانه نمایان می شود و تا روز پنجشنبه در غالب نواحی کشور با افت شدید دما همراه خواهد بود. بیشترین میزان کاهش دما در نواحی مرتفع شمال شرق و شرق کشور می باشد که چیزی در حدود بیش از ۱۵ درجه سلسیوس نسبت به امروز کاهش دما رخ خواهد داد. این کاهش دما در روز سه شنبه با وزش بادهای نسبتا شدید در امتداد دامنه های البرز، دامنه های مرکزی زاگرس و نواحی داخلی کشور همراه خواهد بود. ضمن اینکه دریای خزر در روز های سه شنبه تا اواسط وقت روز چهارشنبه بواسطه بادهای شمالی به شدت مواج و طوفانی خواهد بود.

نکته مهم در مورد این سامانه همراهی آن با یک موج ناپایدار پایینی بر روی ترکیه می باشد. این موج به اصطلاح پشت بند ناوه شمالی از سمت جنوب غرب فعالیت خود را اغاز کرده و به نظر می رسد عمده فعالیت آن در بخش های جنوبی کشور باشد. گرچه برای قضاوت در مورد این موج کمی زود هست. با توجه به اطلاعات فعلی در صورت تداوم و وقوع این شرایط سرمایش حاصل از فعالیت این سامانه در بخش های مرکزی و جنوبی کشور ماندگار تر خواهد بود در صورتی که سرمایش حاصل از گذر ناوه شمالی حداکثر تا روز جمعه در نواحی شمالی کشور دوام خواهد یافت.

Untitled[2]

Untitled[1]

Untitled 4

از این رو ،به جهت بیدار شدن درختان در دوران گرم زمستان امسال، به تمامی باغداران، گلخانه دارن، پرورش دهندگان دام و طیور و آبزیان توصیه می شود که ضمن کسب آمادگی های لازم در جهت مواجه با شرایط ناهنجار سرمایشی مورد انتظار، اقدامات لازم در جهت کنترل و به حداقل رسیدن خسارات ناشی از افت شدید و سریع دما نظیر تنظیم درجه حرارت محیط پرورش محصولات، سالن های پرورش و … داشته باشند.

منبع:TehranWeather



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد