امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, بهمن 11ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 379 بار

سال ۲۰۱۴ گرمترین سال عصر مدرن

همشهری آنلاین:
سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری آمریکا اعلام کرد سال ۲۰۱۴ با اختلاف ۰.۶۸ درجه‌ای نسبت به میانگین حرارت طولانی مدت در جهان، به گرمترین سال عصر مدرن تبدیل شده‌است.

براساس گزارش دیسکاوری، سازمان ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری (NOAA) اعلام کردند ۹ سال از ۱۰ سال رکورددار گرمترین سال‌های جهان در قرن ۲۱ به ثبت رسیده‌اند. اگرچه رکورد جدید که به نام سال ۲۰۱۴ به ثبت رسیده‌است، به لطف حرارت انباشته شده ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین، چندان موجب شگفتی نیست. سال ۲۰۱۴ طی ۱۳۵ سال گذشته به عنوان داغ‌ترین سال انتخاب شده‌است.

براساس گزارش NOAA میانگین گرمای جهانی در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۱٫۲۴ درجه فارنهایت (-۱۷٫۰۸ درجه سلسیوس) بالاتر از میانگین ۵۷ درجه فارنهایتی (۱۳٫۸ درجه سلسیوس) گرمای قرن بیستم بوده‌است. این سال گرم، با پایانی گرمتر، دسامبری که رکورد گرما را در سال ۲۰۱۴ به نام خود ثبت کرد، به پایان رسید. دسامبر سال ۲۰۱۴ از رکورد‌داران دیگر، دسامبر سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ با اختلاف ۰٫۰۷ درجه فارنهایت (-۱۷٫۷ درجه سلسیوس) سبقت گرفت. این ارقام، رتبه‌بندی آژانس هواشناسی ژاپن را که اوایل این ماه درباره گرمای جهان انجام داده بود، به تایید رسانید. سال ۲۰۱۴ دارای هفت ماه رکورد‌ار گرما بوده‌است.

نبود رکورد‌دار سردترین سال از سال ۱۹۱۱ به بعد نشانه دیگری از روند طولانی مدت گرمایش زمین است. در این دوره زمانی ۱۹ رکورد داغترین سال به ثبت رسیده‌اند که سال ۲۰۱۴ نیز شامل آنها است. سازمان‌ها و مراکز تخمین درجه حرارت هوا در محاسبه درجه حرارت با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند، اما در زمینه گرمای سال ۲۰۱۴ و رتبه آن در میان دیگر سال‌های گرم جهان، توافق عمومی وجود دارد و تمامی این آژانس‌ها درباره این موضوع که ۹ سال از ۱۰ سال رکورد‌دار گرما پس از سال ۲۰۰۰ رخ داده‌اند، با یکدیگر هم‌نظرند.

اگرچه امسال در مناطق خاصی از جهان، به ویژه در شرق دور روسیه، غرب آمریکا و بخش‌هایی از استرالیا گرمای غیرعادی احساس شد، این گرمای اقیانوس‌ها بود که پایدارترین بود. حرارت آب سطح اقیانوس‌ها در این سال ۱٫۰۳ درجه فارنهایت بالاتر از میانگین قرن بیستم بود و با اختلاف ۰٫۰۹ درجه‌ای رکورد سال‌های ۲۰۰۳ و ۱۹۹۸ را شکست.

آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ خواهد‌داد، قطعا نامشخص است، اما نقش اقیانوس‌ها در تعیین گرمای این سال تردید‌ناپذیر است، زیرا آب با کندی بیشتری نسبت به خشکی به تغییرات حرارتی واکنش نشان می‌دهد. از این رو حتی اگر اتفاقی مانند فوران آتشفشانی که موجب سرد شدن آب اقیانوس‌ها می‌شوند نیز رخ دهد، انتظار نمی‌رود حرارت اقیانوس‌ها به این زودی‌ها کاسته شود.



مطالب مرتبط

نویسنده : znajafi Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, بهمن ۱۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۸:۱۴

با سلام و احترام
جناب آقای دکتر لطف می کنید در مورد انجام آزمون Pre-whitening که باید قبل از آزمون روند من کندال انجام شود راهنمایی بفرمایید. حتی الامکان اگر در محیط نرم افزار های آماری انجام می شود راهنمایی بفرمایید.
با تشکر

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, بهمن ۱۴ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۴:۱۵

با سلام و احترام
متاسفانه آشنایی ندارم از بازدیدکنندگان و سایر نویسندگان محترم وب سایت که با این آزمون و نحوه محاسبه اون آشنایی دارند خواهشمند است راهنمایی بفرمایند.
با سپاس








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی