امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, بهمن 8ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 488 بار

استرالیا سریع تر ازسایر مناطق دنیا گرم می شود

تازه ترین تحقیقات صورت گرفته در زمینه اوضاع جوی زمین گویای آن است که استرالیا سریع تر از هر کشور دیگری در جهان در حال گرم شدن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارشی که به تازگی توسط سازمان تحقیقات صنعتی و علمی و کمیته هواشناسی استرالیا منتشر شده هشدار داده شده است که بر اساس یک سری محاسبات دقیق، این کشور سریع تر از هر کشور دیگری در جهان در حال گرم تر شدن است.

بر این اساس، استرالیا تا سال ۲۰۹۰ و در صورتیکه فرآیند راه یافتن گازهای گلخانه ای به جو زمین به همین روند ادامه داشته باشد، ۵.۱ درجه سلسیوس گرم تر خواهد شد.

این درحالی است که آژانس حفاظت از محیط زیست می گوید تا سال ۲۱۰۰ میانگین جهانی افزایش دما ۱.۱ تا ۶.۴ درجه سلسیوس خواهد بود که بدین ترتیب باید استرالیا را در قسمت انتهایی این طیف قرار داد.

از سوی دیگر اگر این روند به همین ترتیب تداوم داشته باشد، استرالیا در هماهنگی با برنامه های سازمان ملل مبنی بر جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای زمین (کمتر از ۲ درجه) ناکام خواهد بود.

محققان برای تهیه این گزارش نگران کننده از نتایج و محاسبات دقیق ۴۰ مدل جهانی استفاده کرده اند. آنها به این نتیجه رسیده اند که زمین در سالهای پیش رو گرم تر خواهد شد و در خلال این دوره ها شاهد دوره های کوتاه سرمایش خواهیم بود.

به گفته آنها این روند نگران کننده با بالاآمدن سطح آب دریاها، بارش های شدید و بی سابقه و در عین حال آب و هوای بسیار گرم و سوزان در برخی نقاط زمین همراه خواهد بود.

محاسبات فعلی نشان می دهد دمای کلی استرالیا از سال ۱۹۱۰ حدود ۰.۹ درجه افزایش یافته است که این مسئله با تغییراتی در الگوی بارش های منطقه ای همراه بوده و در عین حال این کشور را مستعد آتش سوزی های گسترده کرده است.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی