- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

گذر متناوب امواج ناپایدار تراز میانی جو از نیمه شمالی کشور

مطابق با آخرین اطلاعات و بررسی نقشه های هواشناسی طی روزهای آینده شاهد استقرار سامانه بندال با هسته نسبتا سردی بر روی بخشهای شمالی و مرکزی اروپا خواهیم بود که سامانه مذکور بتدریج به سمت نواحی جنوبی تر این قاره منتقل خواهدشد،  سامانه مورد اشاره بدلیل همراهی جریانات گرم و مرطوب استوایی آفریقا ( تراف معکوس تروپیکال) ضمن تقویت منجر به وقوع بارشهای باران و برف در بخشهای وسیعی از قاره اروپا بهمراه یخبندان خواهد گردید.

[1]

در بازه زمانی مشابه به دلیل حرکت سامانه پر فشار  و سرد شمالی به سمت  کرانه های دریای کاسپین و البته بهره جویی از امواج ناپایدار ضعیفی که بدلیل چینش و  الگوی توزیع فشار منطقه، در نواری باریک و مورب از نیمه شمالی ایران گذر خواهد کرد ، از اواخر وقت فردا پنجشنبه شاهد آغاز دور جدیدی از بارشها  در سطح کشور و از سمت نواحی شمالی استانهای آذربایجان شرقی و غربی- اردبیل و نواحی غربی دریای کاسپین خواهیم بود.

نقشه های فعلی حکایت از این دارند که  سامانه مذکور بدلیل همراهی با سامانه پرفشار شمالی از سرعت زیادی برخودار بوده و طی روز جمعه شاهد گسترش بارشها در استانهای مازندران-گلستان- خراسان شمالی و نواحی شمالی استان خراسان رضوی و همچنین شهر مشهد خواهیم بود. فعالیت این سامانه در بامداد روز  یکشنبه ۵ بهمن بصورت کامل در شمال شرق کشور خاتمه خواهد یافت.

انیمیشن بارش ۶ ساعته بارش – فشار سطح دریا- ضخامت لایه ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی بار ( هواشناسی کانادا)

اما این پایان کار نخواهد بود و از اواسط وقت روز دوشنبه با نفوذ سریع سامانه ای شمالی و جوان از سمت غرب دریای کاسپین مجددا بارشها از سمت شمال غرب و غرب دریای کاسپین آغاز خواهد شد که دامنه فعالیت این سامانه بر خلاف سامانه روزهای ابتدایی هفته پیشرو، علاوه بر نوار شمالی کشور ، استانهای حاشیه رشته کوههای البرز از جمله زنجان- قزوین- البرز-تهران را نیز طی شامگاه دوشنبه ۶ بهمن و بامداد سه شنبه ۷ بهمن تحت تاثیر قرار خواهد. سامانه مذکور مطابق با نقشه های امروز طی روز سه شنبه با سرعت زیادی به استانهای خراسان شمالی و رضوی خواهد رسید که انتظار بر این است که شاهد بارشهای مطلوبی در غالب نقاط استان  و شهر مشهد باشیم.

انیمیشن بارش ۶ ساعته بارش – فشار سطح دریا- ضخامت لایه ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی بار ( هواشناسی کانادا)

شامگاه دوشنبه ۶ و روز سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳

http://up.iranjoman.com/images/usx9x8drag4u92doqblv.gif

بدلیل طبع سامانه و استقرار هوای سرد اینروزها در غالب نقاط نیمه شمالی، عمده بارشها به شکل برف نمود خواهد داشت و طبق معمول سامانه های شمالی شدت بارش در استانهای ساحلی دریای کاسپین و پس از آن در در استانهای واقع در شمال شرق کشور خواهد بود. لذا احتمال اختلال در تردد جاده ای محورهای کوهستانی و برف گیر نیمه شمالی دور از انتظار نمیباشد

[2]

منبع: پیش بینی هوای مشهد [3]