امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, دی 27ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,568 بار

آرایش الگوهای همدید در هنگام فعالیت کمفشار سودانی برروی ایران

۱- الگوی شماره یک قبل از بارش:قبل از شروع بارندگی با جابجایی مرکز زیاد آزرو برروی جبل الطارق و شمالغرب افریقا هوای سرد عرضهای بالاتر از طریق زبانه های این مرکز که عمدتا امتداد شمالی- جنوبی دارند برروی مصر-لیبی-سودان منتقل می شود. درمقابل نیز زبانه ای از ضلع جنوبغربی پرفشار سیبری برروی ایران و دریای عمان و نیمه شرقی عربستان گسترش پیدا می کند.

و به این ترتیب ضمن انتقال هوای سرد صحرای سیبری برروی ایران با گسترش آن برروی دریای عمان و ادغام آن با پرفشار دینامیکی عربستان هوای گرم و مرطوب دریای عمان و اقیانوس هندروی عربستان و جنوب و جنوبغرب ایران منتقل می شود.از طرفی هم با ریزش هوای سرد از پشت کمفشار سودانی و انتقال رطوبت به جلوی  کمفشار سودانی گرادیان حرارتی کمفشار سودانی تقویت شده و بتدریج در شرایط مساعد جو میانی به کمفشار دینامیکی تبدیل می شود.پس از تبدیل به کمفشار دینامیکی زبانه ای از آن که عمدتا با منحنی همفشار ۱۰۱۵هکتوپاسکال مشخص می گردد از روی سودان و در امتداد جنوبغربی- شمال شرقی یا جنوبی-شمالی برروی دریای سرخ و غرب عربستان قرار می گیرد.همین وضعیت در نقشه زیر قبل از شروع بارندگی دیده می شود.

۲-الگوی شماره یک  بعد از شروع بارش:در نقشه زیر زبانه کمفشار سودانی نسبت به روز قبل از بارش بسمت عرضهای بالاتر گسترش پیدا کرده و بخش اعظمی از منطقه بین عراق تا غرب و جنوبغرب ایران را فرا گرفته است.بطوری که در روز بارش زبانه کمفشار سیبری و آزرو  از یکدیگر جدا کرده است. در این روز یک زبانه از پر فشار سیبری برروی دریای عمان وغرب اقیانوس هند گسترش یافته که رطوبت قابل ملاحظه ای به درون کمفشار منتقل می کند. این الگو غالبا از نوع ادغامی می باشد. که کمفشار سودانی – مدیترانه روی شرق مدیترانه و یا برروی عراق ادغام می شوند.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

۳-الگوی شماره دو قبل از شروع بارش:در این نقشه مرکز فشار زیاد آزرو از چند روز قبل شروع بارش بسمت شرق گسترش پیدا کرده وزبانه شرقی آن نیمه جنوبی اروپا تا دریای سیاه را دربر گرفته است.در مقابل زبانه شرقی پرفشار سیبری تا دریای خزر گسترش یافته است. به این ترتیب در این الگو زبانه های پرفشار سیبری و آزرو گسترشی برروی فلات ایران ندارند.و دوسلول پر فشار برروی عربستان و جنوبغرب ایران و جنوب عراق و دیگری برروی لیبی و شمال نیجریه قرارگرفته اند.

۴- الگوی شماره دو بعد از شروع بارش:در این نقشه در روز بارش زبانه شرقی پرفشار آزرو بازهم بسمت شرق گسترش پیدا کرده سپس با زبانه پرفشار سیبری ادغام می شود. زبانه جنوبی پرفشار آزرو روی دریای مدیترانه و شمال آفریقا گسترش یافته و هوای سرد عرضهای شمالی را برروی شمال افریقا ریزش می کند. در این الگو  یک سلول پرفشار مستقر برروی شرق شبه جزیره عربستان و دریای عمان هوای گرم و مرطوب را بداخل کمفشار سودانی انتقال می دهد. در این الگو کمفشار سودانی فعالیت دارد . کمفشار مدیترانه یا فعال نیست ویا نقش بسیار کمی دارد.


…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

۵- الگوی شماره سه قبل از شروع بارش: در این روز پرفشار سیبری برروی ایران گسترش یافته و زبانه ای از آن بطرف غرب تا دریای سیاه  و زبانه دیگری از آن تا جنوبشرق عربستان امتداد یافته است و پر فشار آزرو در وضعیت نرمال خود قرار دارد.

۶-الگوی شماره سه بعد از بارش: در نقشه زیر با گسترش کمفشار سودانی بروی عربستان عراق و جنوبغرب ایران فعالیت پرفشارها در انتقال هوای سرد در پشت کمفشار و انتقال رطوبت در جلوی کمفشار سودانی دیده می شود
در این الگو نیز کمفشار سودانی تنها فعالیت دارد. و کمفشار مدیترانه یا فعال نیست یا اینکه نقشش کمرنگ است.

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

۷- الگوی شماره چهار :در این نقشه مهمترین نقش بر گردن پر فشار آزرو و کمفشار سودان است. زبانه پرفشار آزرو که مرکزش در نزدیکی تاوه قطبی بسته شده تا شمال افریقا کشیده می شود و باعث انتقال هوای سرد برروی افریقا می شود. و یک سلول پر فشار نیز برروی جنوبغرب ایران و شرق عربستان بسته شده است که تدریجا بطرف عرضهای پایین تر گسترش می یابد و رطوبت آبهای عمان و غرب اقیانوس هند را بداخل کمفشار سودانی و جنوبغرب ایران انتقال می دهد.در این الگو پر فشار سیبری هیچ نقشی برروی ایران ندارد. در این الگو در روز قبل از بارش را نشان می دهند. که در روز شروع بارش این الگوها با جابجایی که گفته شد شرایط مناسبی برای بارش پیدا می کنند. در این الگو نیز کمفشار سودان فعال می باشد. و کمفشار مدیترانه فعال نیست و یا نقشش کمرنگ است.


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

نویسنده : الهام Romania
تاریخ : جمعه, آبان ۴ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۱۷:۰۴

عالی بووووووووود. خییییییلی ممنوووووون








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد