امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, دی 3ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,805 بار

تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در ArcGIS

در این آموزش به نحوه استفاده از اکستنشن AHP به طور مستقیم در نرم افزار Arcgis پرداخته شده است.

طریقه نصب اکستنشن:
فایل را اکسترکت کرده و سپس برنامه آرک جی آی اس را باز کرده و سپس منوی بالای نرم افزار در کنار صفحه نمایش دهنده مقیاس و در کنارmodel builder یک فلش کوچک موجود است..روی ان کلیک  و costomize را باز کرده و سپس از پنجره باز شده روی تب commands کلیک کرده و اسکرول کرده و به پایین پنجره رفته و روی [menus] کلیک و بعد روی add from file کلیک میکنیم و سپس به مسیری می رویم که فایل دانلودی را استخراج کرده ایم و روی فایل با پسوندdll کلیک میکنیم  تا برنامه AHP به منوی بالا اضافه شود.

طریقه کار با افزونه:
روی برنامه کلیک کرده و بعد مرحله اضافه کردن نقشه ها فرا می رسد.. برای اضافه کردن نقشه های معیار بایستی نقشه ها ابتدا در آرک مپ فراخوان شده باشد. نکته بعدی هم نوع فرمت نقشه ها می باشد که باید حتما کلاسه بندی شده باشد. فرمت یک نقشه رستری کلاسه بندی شده integer است. برای کلاسه بندی کردن نقشه معیار از سرچ آرک مپ reclassify را جستجو کرده و بعد از طریق آن نقشه معیار خود را ریکلاس میکنیم.
سپس نقشه ها که در آرک مپ موجود بود ادامه کار با AHP را پی میگیریم. نقشه ها را علامت فلش به سمت راست میبریم و next را کلیک میکنیم و بعد مرحله وارد کردن وزن ها فرا می رسد. نکته این بخش این است که اعداد کسری قابلیت وارد کردن ندارد و باید یا به صورت اعشاری وارد کنید یا سمتی را پر کنید که اعداد صحیح فقط باشد.
برنامه اوتوماتیک سمت مقابل را با عدد اعشاری که معادل کسر مربوطه است را پر میکند. همیشه معیار ردیف نسبت به ستون سنجیده می شود و اگر برتر باشد عدد صحیح بین ۱تا۹ و اگر برتر نباشد عددی کسری بین ۱تا۹ میگیرد(در اینجا کسری به اعشار تبدیل می شود). بعد وارد کردن وزن ها compute را زده تا وزن استاندارد هر معیار محاسبه شود. این وزن ها بعدا برای تلفیق نقشه ها مورد استفاده قرار میگیرد.
برای دانلود این اکستنشن بر روی لینک زیر کلیک کنید.
منبع: girs.ir


مطالب مرتبط

نویسنده : نیلو Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, اسفند ۲۵ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۱:۱۴

ا سلام
فایل رو نصب کردم وکلیه مراحل انجام شد اما بعد وزن دهی برای دریافت نقشه نهایی خطا میده با این عنوان
AddRastersMapAlgb:ERRor 010327: unable to set analysis window
ERRoR010067: Error in executing grid expresion








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد