- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

معرفی ابرها-بخش دوم

یکی از مهم­ترین فعالیت­های هواشناسان تعیین مقدار، نوع و ارتفاع ابر می­باشد که تا حدودی به تجربه و مهارت دیده­بان و درک صحیح او از طرز تشکیل ابرها در سامانه­های مختلف جوی دارد. در بخش دوم به تعاریف و طرز تشکیل انواع دیگر ابر اشاره خواهد شد.

ابرهای آلتوکومولوس (فراز کومه­ای)

     این نوع ابرها اکثراً از قطرات آب تشکیل شده­اند و در دماهای زیر صفر درجه ممکن است بلورهای یخی نیز در آن­ها مشاهده شود. در عین حال این نوع ابرها به صورت تکه­ای درشت و ضخیم و در ردیف­های منظم یا غیر یکنواخت در آسمان دیده شده و به علت ضخامت موقعیت خورشید و ماه را به طور کامل می­پوشانند. در ابرهای آلتوکومولوسی که ضخامت کمی دارند موقعیت خورشید و ماه و پدیده کرونا نیز در این ابرها دیده می­شود. در ابرهای آلتوکومولوس معمولاً حفره­های منظم و مدوری در کنار هم وجود دارند به چشم می­خورد ولی در انواع دیگری از همین ابرها حفره­های غیر منظم و ناهماهنگ در فواصل مختلف دیده می­شوند. این ابر توانایی پوشش یک هشتم تا هفت هشتم آسمان را دارد و لی هیچگاه آسمان را کاملاً ابری نمی­کند. رنگ این نوع ابرها سفید یا خاکستری و به شکل لایه، ورقه و عدسی دیده می­شود. بعضی از انواع این ابر حاکی از ناپایداری و اغتشاش جوی در ساعات آینده می­باشد.

ابرهای آلتواستراتوس (فراز پوشنی)

     این نوع ابرها، ابرهای ضخیم و یکنواختی هستند که معمولاً تمام سطح آسمان را پوشانده و گاهی اوقات تکه­های مجزا از آن به همراه ابرهای آلتوکومولوس در آسمان دیده می­شوند. رنگ این ابرها مایل به خاکستری یا آبی بوده، از قطرات آب و بلورهای یخ تشکیل شده و گاهی نیز قطرات باران و دانه های برف را در خود دارند. این ابر علاوه بر رشد سریع افقی، نمو ارتفاعی زیادی داشته و ممکن است از روی هم قرار گرفتن چندین لایه که فاصله زیادی با هم ندارند تشکیل گردند. به علت ضخامت زیاد این نوع ابرها، موقعیت خورشید و ماه به سختی از پشت آن­ها قابل رویت بوده و بعضی مواقع نیز بسیار تیره و کدر می­گردد. اغلب در هنگام ضخیم شدن این نوع ابرها از بارندگی­هایی که به زمین نمی رسد، ابرهای تکه تکه، کوچک و پراکنده­ای تشکیل می­گردد که در ابتدا فاصله زیادی با لایه بالایی خود دارند ولی با شدیدتر شدن بارندگی، به صورت یکدست شده و فاصله با لایه بالایی نیز به حداقل می­رسد. این ابرها در اثر صعود ملایم لایه­های وسیع هوا به ارتفاعات بالا به وجود آمده و گاهی نیز در اثر ضخیم شدن ابرهای آلتوکومولوس و یا از طریق ضخیم شدن ابرهای سیرواستراتوس و یا نازک شدن ابرهای نیمبواستراتوس و صعود ابرهای استراتوس به وجود می­آیند.

ابرهای نیمبو استراتوس (باراپوشنی)

     در دماهای صفر درجه این نوع ابر حاوی قطرات آب و در دماهای زیر صفر درجه سانتیگراد حاوی برف و بلورهای یخ می­باشد. این ابر خاکستری تیره و گاهی اوقات متمایل به قهوه­ای کم رنگ دیده می­شوند. ارتفاع این ابر نسبت به سایر ابرهای متوسط بسیار پایین بوده و گاهی در طبقه ابرهای پایین مشاهده می­شود. این ابر به حدی ضخیم است که موقعیت خورشید و ماه در پشت آن قابل رویت نیست. بارندگی حاصل از این ابر به صورت برف و باران و یا مخلوطی از هر دو یا باران یخ زده می­باشد. در اثر تبخیر بارندگی­های حاصل از این ابر، در زیر آن ابرهای کم ارتفاع پاره پاره و یا یکدست به وجود آمده و ممکن است با قسمت تحتانی نیمبواستراتوس­ها ادغام گردد. بارندگی از این نوع ابر کم و بیش مداوم و همراه با تغییر شدت بارندگی است. همانند ابرهای آلتواستراتوس از صعود ملایم وسیع هوا و یا ضخیم شدن سیرواستراتوس­ها و یا آلتوکومولوس­ها به وجود می­آیند.

ابرهای کومولوس (کومه­ای)

     ابریست جدا از هم و تکه­ای ضخیم با کناره­های مدور جوششی که به صورت عمودی رشد نموده و قسمت­های فوقانی آن­ها به صورت گل کلم و یا تپه­هایی کوچک و برج­ها و برآمدگی­های نامنظم دیده می­شوند. قسمت­هایی از این ابر که تحت تأثیر نور خورشید قرار دارد کاملاً سفید و شفاف و قسمت­های تحتانی نسبتاً تیره و خاکستری رنگ می­باشند. این ابرها گاهی به صورت ردیف و ستون­های مجزا و موازی با جهت باد در آسمان قرار می­گیرند که به نام خیابان ابر نامیده می­شوند. این نوع ابر هم با هوای خوب و هم هوای بد دیده شده و اصولاً از قطرات آب و در قسمت­هایی که دما زیر صفر درجه است از کریستال­های یخی تشکیل گردیده است. این نوع ابرها بر اثر جریانات عمودی که بر اثر گرم شدن زمین توسط خورشید و یا گرم شدن سطح زیرین یک توده هوای سرد و یا از تغییر شکل آلتوکومولوس و یا استراتوکومولوس و یا ابرهای استراتوس به وجود آمده و جزو ابرهای همرفتی محسوب می­شود.

نکته : تصویر شاخص از کتاب meteorology today (آهرنس، ۲۰۰۹) می باشد.