امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آذر 15ام, 1393 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 392 بار

پیش نویس برنامه مدیریت تالاب هامون تا پایان سال تهیه می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محسن سلیمانی در دومین نشست مشورتی برای تهیه برنامه مدیریت تالاب ها افزود: جوامع محلی در تدوین برنامه مدیریت تالاب ­های بین ­المللی هامون مشارکت می کنند.

وی مشارکت و هم افزایی ذینفعان تالاب برای مدیریت و حفاظت از تالاب ها در زابل را پررنگ و موثر دانست، گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده در اکوسیستم تالاب های هامون و تاکید رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار استان سیستان و بلوچستان، تهیه و اجرای هر چه سریعتر برنامه مدیریت این تالاب ها ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: در رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ریزی مشارکتی با حضور جوامع محلی و سمن ها در یک فرآیند پایین به بالا از اصول لازم مدیریت و حفاظت موثر مناطق حفاظت شده به خصوص تالاب ها قلمداد می شود.

سلیمانی ادامه داد: از این رو در تدوین برنامه های مدیریت تالاب ها نظرخواهی از جوامع محلی و بهره برداران حاشیه تالاب ها و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری و حفاظت از تالاب جزو فرآیندهای اصلی تدوین برنامه های مدیریت جامع به شمار می رود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای تهیه پیش نویس برنامه مدیرتی تالاب هامون هماهنگی های لازم مجموعه استانداری سیستان و بلوچستان و سایر دستگاه های کلیدی استان صورت گرفته است.

دومین نشست مشورتی برای تهیه برنامه مدیریت تالاب ها با حضور نمایندگان جوامع محلی، سمن ها، تشکل های صنفی وابسته به تالاب، معاون استاندار، فرمانداران حوضه سیستان، رییس دستگاه ها و ادارات استانی و سایر دستگاه ها و ذینفعان برگزار شد.

تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمقی ۱ تا ۵ متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان قرار دارد.

منبع: http://www.irna.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان