امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, آذر 11ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,164 بار

با گلف استریم آشنا شوید + تصاویر

گلف استریم همچون رودخانه‌ای که به جای خشکی، در میان آب‌های اقیانوس، پیشروی می‌کند و پهنای آن از مجموع پهنای همه رودخانه‌های دنیا بیشتر است.

گلف استریم، یک جریان اقیانوسی گرم و قوی است که در اقیانوس اطلس جریان دارد و به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش شمالی به شمال اروپا می‌رود و بخش جنوبی به غرب آفریقا.

 اخبار, اخبار علمی,با گلف استریم آشنا شوید

گلف استریم همچون رودخانه‌ای که به جای خشکی، در میان آب‌های اقیانوس، پیشروی می‌کند و پهنای آن از مجموع پهنای همه رودخانه‌های دنیا بیشتر است.

اخبار, اخبار علمی,با گلف استریم آشنا شوید

 گلف استریم حدود ۱۰۰ کیلومتر عرض و ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر عمق دارد و سرعت آب در سطح آن ۲٫۵ متر در ثانیه است و حرارتی که توسط آن انتقال می‌یابد برابر با ۱٫۴ پتاوات که برابر است با صد برابر انرژی مصرفی جهان می‌باشد.

جریان آب‌های گلف استریم رنگ مشخصی دارد. رنگ گلف استریم آبی نیلی روشن است بنابراین جریانش در میان آب‌های سبز و خاکستری رنگ اطراف خود، به خوبی نمایان است. آب گلف استریم از حرکت آب‌های سطحی نزدیک استوا، در اقیانوس اطلس، جریان می‌یابد، و این «جریان» به سوی غرب به پیش می‌رود. طول آن ۱۲۰۰۰ مایل می‌باشد و مسافرت آن برای طی این مسیر حدود سه سال می‌باشد.

برای اثبات این ادعا دانشمندان تعدادی از بطری‌های محتوی نامه به زبان‌های متفاوت را در مسیر جریان گلف استریم قرار دادند و این بطری‌ها بعد از ۳ سال به نقطه ابتدایی رسیدند.

  اخبار, اخبار علمی,با گلف استریم آشنا شوید

 از آنجا که شروع گلف استریم در یک ناحیهٔ بسیار گرم جهان است، خود آن نیز یک جریان آب گرم بشمار می‌آید و وجود چنین جریان بزرگی از آب گرم سبب دگرگونی‌های چشمگیری در آب و هوای بسیاری از مناطق جهان شده است و به دلیل وجود گلف استریم، لندن و پاریس نیز دارای آب و هوای ملایم زمستانی گردیده‌اند وگرنه این دو شهر مانند لابرادور جنوبی در شمال شرق کانادا، در شمال قرار دارند و باید مانند آن زمستانی بسیار طولانی و سرد داشته باشند.

حرارت جریان آب گرم گلف استریم مساوی حرارتی است که از سوزاندن دو میلیون تن ذغال بدست می‌آید. شدت و قدرت حرارت این جریان به حدی است که قادر است هوای تمام کشورهای شمالی اروپا را گرم کند. اگر فرضاً مقدار ۱۵ درجه از حرارت این رودخانه کاسته شود احتمالاً تمام کشورهای شمالی اروپا مخصوصا انگلستان دچار یخبندان می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

نویسنده : علی قاسمی بگتاش Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۱۱ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۵:۱۰

با سلام و تشکر از متن ارسالی در مود جریان آب گرم گلف استریم.اگر منبع موثق ودقیقی در مورد این مطلب ارائه گردد تا مورد استفاده دانشجویان وعلاقمندان قرار بگیرد بسیار مفید خواهد بود.با سپاس








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد