امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, آذر 6ام, 1393 | پرینت مطلب |ملیحه سادات حمصی| بازديد: 625 بار

آب و هواشناسی توریسم

صنعت توریسم نقش بسیار قدرتمندی در روند توسعه ی کشورها به عهده دارد و به عنوان منبع اصلی درآمد،اشتغال،رشدبخش خصوصی وتوسعه ی ساختار زیربنایی محسوب میشود(لیچا و شلفورد،۱۹۹۷: ۴۶).

توریسم یا گردشگری عنصری است وابسته به آب و هوا و اقلیم، بنحوی که آب و هوای مناسب و شناخت کافی از شرایط اقلیمی در مقصد یکی از مهمترین عناصر در بحث گردشگری است و می تواند بعنوان یک عامل جاذب یا دافع برای گردشگران باشد(حسنوند و همکاران،۱۳۹۰: ۱۲۲).آب و هوا و توریسم بعنوان اجز ای اصلی یک سیستم به طرق مختلف بر یکدیگر تاثیر گذاشته و درتعامل با یکدیگر بحث جدیدی را بعنوان اقلیم شناسی توریسم مطرح می نماید(لیچا و شلفورد،۱۹۹۷: ۴۷).

گردشگران معمولا درجستجوی اقلیم مطلوب یا اقلیم آسایش هستند که درآن فرد هیچگونه احساس نارضایتی و عدم آسایش حرارتی و اقلیمی ندارد (ماتزاراکیس،۲۰۰۱: ۳۴).

منظور از شرایط آسایش انسان یا منطقه آسایش مجموعه شرایطی است که از نظر حرارتی و رطوبتی،
حداقل ۸۰ درصد از مردم مناسب باشد;به عبارت دیگر انسان تحت آن شرایط نه احساس سرما و نه احساس گرما می کند.حالت خنثی بودن حرارتی تعبیر دیگر آن است(کسمایی،۱۳۷۸،ذوالفقاری،۱۳۹۲: ۷۱).

ارزیابی آسایش حرارتی انسان،موضوع جدیدی نیست.هنوز برای ارزیابی شرایط آسایش حرارتی در محیط های آزاد مشکلاتی وجود دارد.شاخص های زیادی از طرف محققان برای ارزیابی آسایش حرارتی محیط های سرپوشیده و آزاد ارائه شده است.

آبگ(۱۹۹۸)تمام شاخص های آسایش حرارتی وبه تبع آن شاخص های آب و هواشناسی توریسم را در سه دسته اصلی قرار داده است:
الف.شاخص های مقدماتی یا ساده
ب.شاخص های ترکیبی
ج.شاخص های زیست اقلیمی

شاخص های مقدماتی در کل شاخص های ساده ای هستند که قابل اثبات نیستند و از منطق خاصی پیروی نمی کنند.مانند شاخص تابستانی دیویس
در شاخص های ترکیبی و زیست اقلیمی از شاخص های بیشتری استفاده می شود.آنها سازو کارهای تنظیم حرارتی بدن و نظام های گردش انسان را دربر می گیرند.مانند شاخص های دمای معادل فیزیولوژیک(PET) و متوسط نظر پیش بینی شده(PMV). (ذوالفقاری،۱۳۹۲: ۸۴).
نمونه های عمومی تر هر دسته از شاخص ها در طی جلسات آینده ان شاالله توضیح داده خواهد شد.

منابع
حسنوند،عباس;سلیمانی تبار،مریم;یزدان پناه،حجت الله.(۱۳۹۰). تبیین فضایی میزان آسایش اقلیمی استان لرستان براساس شاخص TCI. مجله علمی تخصصی برنامه ریزی فضایی.سال اول،شماره اول.ص۱۴۴-۱۲۱٫
ذوالفقاری،حسن.(۱۳۹۲).آب و هواشناسی توریسم.انتشارات سمت.چاپ سوم.ص۲۰۰٫

Abegg,B.,Koenig,U.,Bruki,R.and Elsasser,H.(1998),Climate impact assessment in tourism.Applied Geography and Development.51

L. Lecha, shackleford ,p (1997), Climate services for tourism and recreation
WMO Bulletin,PP: 46-49

Matzarakis A., (2001): Heat stress in Greece, International Journal of   Biometeorology; 41: 34- 39.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: ملیحه سادات حمصی

دکتری اقلیم شناسی،دانشگاه لرستان