- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

مقدمه ای در ارتباط با سری جدید سناریوهای انتشار با عنوان RCPs

مقدمه ای در ارتباط با سری جدید سناریوهای انتشار با عنوان RCPs

سناریوهایی RCPs در سال ۲۰۱۰ توسط یک کمیته علمی و زیر نظر هیئت بین دول تغییرات اقلیمی با هدف مهیا نمودن مجموعه ای از اطلاعاتی که از نتایج آن بتوان عوامل اصلی تغییرات اقلیمی را ردیابی نمود و نتایج آن را بتوان برای مدل های اقلیمی اعمال کرد. مدل های اقلیمی از نتایج این سناریوها برای نشان دادن غلظت و انتشار گازهای گلخانه ای و میزان آلودگی ها و تغییرات کاربری اراضی استفاده می کنند. سناریوی خانواده RCP شامل ۴ سناریوی مختلف است که این سناریوهای عبارتند از: ۸٫۵، ۶، ۴٫۵ و ۲٫۶ که بر اساس مشخصات متفاوت سطح تکنولوژی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، خط مشی ها در آینده است که در هر شرایط می تواند منجر به سطح انتشار متفاوت گازهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی گردد. در هر نسخه از این سناریو، اثر انتشار گازهای گلخانه ای بر اساس نقش آن بر سطح واداشت های تابشی به ۴ دسته ۸٫۵، ۶، ۴٫۵ و ۲٫۶ W/m۲ تا پایان قرن ۲۱، طبقه بندی شده اند. همچنین نتایج این سناریوها از سال ۱۸۵۰ تا پایان قرن ۲۱ را پوشش می دهد و همچنین تا سال ۲۳۰۰ فرموله شده است.

متغیرهای این سناریو عبارتند از:

این سناریوها بر اساس نتایج حاصل از برخی فراسنج های اجتماعی- اقتصادی، تکنولوژیکی و همچنین میزان غلظت برخی گازها برای دهه های آینده طراحی شده اند. در سناریوی RCP8.5، میزان غلظت CO۲ تا سال ۲۱۰۰، PPM1370تخمین زده شده است و اثر گازهای گلخانه ای بر واداشت های تابشی را تا ۵/۸ وات بر متر مربع تخمین زده است. در سناریوی RCP6، میزان غلظت CO۲ تا سال ۲۱۰۰، PPM850 تخمین زده شده است و اثر گازهای گلخانه ای بر واداشت های تابشی، تا ۶ وات بر متر مربع تخمین زده است. در سناریوی RCP4.5، میزان غلظت CO۲ تا سال ۲۱۰۰، PPM650 تخمین زده شده است و اثر گازهای گلخانه ای بر واداشت های تابشی را ۵/۴ وات بر متر مربع تخمین زده است. در سناریوی RCP2.6، میزان غلظت CO۲ را تا سال ۲۱۰۰، PPM490 تخمین زده است و اثر گازهای گلخانه ای بر واداشت های تابشی تا ۶/۲ وات بر متر مربع تخمین زده است.

میزان جمعیت در سال ۲۱۰۰ در سناریوی RCP8.5 حدود ۱۲ میلیارد نفر خواهد بود که این میزان، جمعیتی بین بین سناریوی A1 و A2 در سری SRES است. بر اساس سناریوی RCP8.5 میزان تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته به دلیل افزایش جمعیت و سطح پایین توسعه تکنولوژی پایین است. در مقابل سناریوی RCP2.6 میزان جمعیت را تا سال ۲۱۰۰ حدود ۷ میلیارد نفر پیش بینی کرده است. در این سناریو رشد تکنولوژی ها جدید نسبت به دیگر سناریو ها بیشتر و به دلیل نرخ رشد جمعیت پایین و استفاده از انرژی های نو، میزان تولید و انتشار گازهای گلخانه ای پایین تر از دیگر سناریو ها است. در سناریوی RCP4.5 میزان رشد جمعیت کمتر از سناریوی RCP2.6 تخمین زده شده است اما در دیگر پارامترهای مؤثر در تغییرات اقلیمی (مانند نرخ استفاده از انرژی های نو ، رشد تکنولوژی و …)، نسبت به سناریوی RCP2.6 ضعیف تر در نظر گرفته شده است، در نتیجه سهم انتشار گازهای گلخانه ا تحت این سناریو در واداشت های تابشی بیش از سناریوی RCP2.6 است. در سناریوی RCP6 میزان جمعیت جهانی حدود ۹ میلیارد نفر تخمین زده شده است که اندکی کمتر از میزان در نظر گرفته شده در سناریوی A2 از سری سناریوهای SRES است.

در سناریوی RCP2.6، به دلیل رشد پایین جمعیت و رشد تکنولوژی های جدید، به طور کلی میزان استفاده از انرژی و سوخت های فسیلی کمتر از سایر سناریوها در نظر گرفته شده است. در این سناریو میزان استفاده از ذغال سنگ بیش از سناریوهای RCP4.5 و RCP6 است ولی در مقابل میزان استفاده از انرژی های نو در این سناریو بیش و میزان استفاده از انرژی نفت کمتر از دو دیگر سناریو در نظر گرفته شده است. با توجه به میزان جمعیت در نظر گرفته شده در سناریوی RCP8.5 و نیاز جمعیت ساکن در کره زمین به تأمین انرژی، استفاده از انواع انرژی (به جز انرژی زیستی) در این سناریو بیش از دیگر سناریوها در نظر گرفته شده است. همچنین در شکل … میزان انتشار مهمترین گازهای گلخانه ای مؤثر بر وقوع تغییر اقلیم نشان داده شده است که این نمودارها نشان می دهند که بیشترین میزان انتشار این گازها در سناریوی RCP8.5 است. مشخصات کامل سناریوهای این خانواده در منابع زیر موجود می باشد:

Vuuren D.V, Edmonds J, Kainuma M., Riahi K. and et al., (2011)The representative concentration pathways: an overview, Climate Change, 109: 5-31.

Riahi K., Rao Sh., Krey V., Cho Ch., and et al., 2011, RCP 8.5—A scenario of comparatively high greenhouse gas emissions, 109: 33-57.

Vuuren D.V, Edmonds J, Kainuma M., Riahi K., Weyant J., (2011), A special issue on the RCPs, Climate Change, 109: 1-4.