امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, آبان 26ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,285 بار

پیش بینی زمستان منطقه آسیا: نوار طوفانی از ترکیه تا ژاپن

در حالی که فیلیپین و جنوب شرق آسیا از سامانه های حاره ای طی زمستان امسال رهایی خواهند یافت، ممکن ست گاها طوفان ها سبب اختلال در حمل و نقل هوایی از ترکیه تا شمال شرق چین، کره و ژاپن شوند.

زمستان ۲۰۱۴/۱۵ (دسامبر تا فوریه) در سراسر آسیا خشک و ملایم خواهد بود، اما برخی استثنائات وجود خواهد داشت.

گاها سرما به سوی نواحی شمالی و شرقی قاره هجوم می آورد که سبب ایجاد یک مسیر طوفانی فعال خواهد شد.

 

نواحی گرمسیری طی زمستان جاری در مقاسیه با سال گذشته کمتر فعال خواهند بود

در حالی که در طی زمستان بسیاری از فعالیت های حاره ای در نیمکره شمالی تمایل به کاهش دارند، گاهی اوقات غرب اقیانوس آرام می تواند فعال باقی بماند.

جیسون نیکولز هواشناس ارشد AccuWeather گفت: « آب های سردتر در جنوب شرقی آسیا به احتمال زیاد به فعالیت حاره ای کمتر در غرب اقیانوس آرام منتهی خواهد شد.»

 ۶ از ۸ سامانه حاره قدرتمند مشخص، طی نوامبر ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴ فیلیپین را درنوردیده اند. ابر تایفون هایان (Super Typhoon Haiyan) طوفان ویرانگری را در نوامبر برای فیلیپین به ارمغان آورد.

نیکولز و تیم بلند مدت AccuWeather طی زمستان امسال بیش از یک سامانه حاره مشخص (طوفان های حاره و تایفون ها) که بطور مستقیم فلیپین را تحت تاثیر قرار دهد یا از حومه ژاپن گذر نماید، پیش بینی نمی کنند.

 

هوای سرد نواحی شمال شرقی را هدف می گیرد

هوای سرد به طور ناگهانی به سوی نواحی بطور سنتی سرد زمستان شمال شرقی چین و منچورى (شمال شرق چین) پیشروی خواهد نمود.

بر طبق نظر نیکولز ” پر اهمیت ترین برهه های سرد زمستان جاری طی ژانویه و فوریه اتفاق افتاده اما کوتاه خواهد بود.

تا انتهای زمستان، الگوی پس و پیش (back-and-forth pattern) می تواند منجر به دماهای نزدیک به میانگین از پکن چین تا سئول کره جنوبی شود.

فراوانی به نسبت کمتر پیشروی های سرما، منتج به دماهای بالاتر از میانگین تا انتهای دوره سه ماهه از شانگهای و هنگ کنگ چین تا توکیو ژاپن خواهد شد.

 

مسیر طوفانی فعال از ترکیه تا ژاپن

 دماهای آب سردتر از میانگین فیلیپین و دریاهای جنوب چین می تواند نقشی در مسیر طوفان های برون حاره در اعظم طول زمستان ایفا نماید.

در مقایسه با زمستان گذشته اکثر سامانه های طوفان اقیانوس آرام به مسیر خاور دور تمایل خواهند داشت. اغلب طوفان ها از حومه یا شرق جزایر ماریانا گذر خواهند نمود. در نتیجه این شرایط، اغلب نواحی از جنوب هند و مالری تا ویتنام و فیلیپین گرم و خشک خواهند بود.

نیکولز گفت: «احتمالا کانون طوفان ها از فلات چین شمالی، سراسر شبه جزیره کره به سوی جنوب ژاپن خواهد بود.»

ریرش برف تا میانگین بالاتر از نرمال در سئول (نرمال ۱۵ سانتیمتر) و نزدیک به نرمال در توکیو (نرمال ۱۰ سانتیمتر) بعنوان یک نتیجه پیش بینی می شود. به هر روی یک جایجایی اندک در مسیر طوفان یا عبور یک طوفان بزرگ منفرد، به طور قابل توجهی می تواند بر ریزش برف این باریکه موثر باشد. ریزش برف در این ناحیه احتمالا خیلی دوام نمی آورد.

 

ملاقات کنندگان در معبد Enoshima در Fujisawa حومه توکیو در برف قدم می زنند، شنبه ۸ فوریه ۲۰۱۴٫ توکیو در خلال زمستان ۲۰۱۳/۱۴ در حدود ۴۸ سانتیمتر ( ۱۸٫۸ اینچ) برف دریافت داشت. بیشینه برف، در ۲ طوفان ماه فوریه ریزش داشت.

دورتر از شمال باختر، منطقه تضاد دمایی، یک مسیر نوار طوفانی از ترکیه تا هندوکش و هیمالیا ایجاد خواهد نمود. این مسیر که شامل بخش هایی از خاورمیانه می باشد، پیش بینی می شود ادامه مسیر طوفانی در سراسر شبه جزیره بالکان در اروپا باشد.

پتانسیل وقایع محلی باران، برف و باد شدید در این باریکه نهفته بوده که می تواند منجر به اختلال در حمل و نقل پروازی (هوایی) شود. بدین سان ممکن یک یا چند طوفان زمستانی استانبول را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

جنوب مسیر طوفان آرام و خشک

ناحیه جنوب هیمیالیا و هندوکش به شرایط خشکی طی زمستان گرایش دارند که این زمستان احتمالا از این قاعده مستثنی نمی باشد.

جنوب مسیر طوفانی، سراسر جنوب غرب آسیا، نواحی از حومه دریای عرب تا شمال هند، بنگلادش، بوتان و میانمار، میانگین دماهای نزدیک به نرمالی را طی زمستان امسال خواهند داشت. مقادیر بارش در این مناطق نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود.

طوفان ها از کران های شمالی منطقه مذکور عبور کرده که می تواند پدیده هایی همچون باد و گرد و خاک را در بخش هایی از عراق، ایران، افغانستان و پاکستان سبب شوند.

ترجمه مهرداد شهبازی – وبسایت آب و هوایی  AccuWeather

 



مطالب مرتبط

نویسنده : farzaam United Kingdom
تاریخ : سه شنبه, آبان ۲۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۲:۳۰

ممنون از مطالب خوبتون . اگر امکان دارد زبان نوشته هارو یه مقدار عمومی تر کنید

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, آبان ۲۸ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۱:۱۲

با سلام و ادب
سعی می شود علاوه بر درج تحلیل های همدید ،تحلیل های سازمان هواشناسی که عمومی تر می باشد هم درج گردد.
موفق باشید








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد